رزمایش دفاع پشت جبهه در اسرائیل: رژیم ایران و حزب الله و حماس و سوریه ممکن است همزمان حمله کنند

اسرائیل خود را برای جنگ احتمالی با حکومت اسلامی ایران آماده می سازد. در کنار گزارش هایی دایر بر این که نیروی هوایی اسرائیل برنامه های تمرین پروازها دور دست را از سر گرفته و به برخی رزمایش های دیگر برای آمادگی حمله به تاسیسات اتمی ایران پرداخته، در زمینه پشت جبهه نیز قرار است در روزهای آینده، یک رزمایش همه جانبه انجام گیرد تا مردم پشت جبهه برای روزهای جنگ و پیامدهای خونین و ویرانگر آن آماده گردند.

این رژیمایش با این فرض برگزار می شود که اگر به تاسیسات اتمی ایران حمله کند، با آسیب های بسیار گسترده ای از چهار طرف و در همه زمینه ها روبرو خواهد گردید و یابد خود را برای رویارویی با هر یک از این احتمالات و حتی با همه آن ها آماده سازد.

فرض بر است که در صورت آغاز جنگ، رژیم ایران به حزب الله لبنان دستور خواهد داد اسرائیل را به حملات موشکی ببندد و همزمان از داخل خاک ایران نیز ممکن است موشک های میان پرداز به سوری مراکی مهمی جمعیتی اسرائیل شلیک شود

این احتمال نیز وجود دارد که حماس و جهاد اسلامی آزادی فلسطین در غزه نیز به دستور حکومت ایران، به موشک باران اسرائیل بپردازند و از خاک سوریه نیز حملات موشکی و پهپادی گسترده ای علیه اسرائیل آغاز شود.

اسرائیل دارای سه سامانه دفاع ضد موشکی است که یکی قادر به انهدام موشک های دور پروازی است که ممکن است از خاک ایران شلیک شود. سامانه دوم برای موشک های کوتاه بردی است که احتمال دارد از خاک سوریه و لبنان اسرائیل را هدف قرار دهد و برای شکار کردن موشک هایی که ممکن است از غزه شلیک شود، سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” وارد صحنه می شود.

ولی بدیهی است که اگر اسرائیل از چهار سو و با صدها و شاید هزاران موشک به طور همزمان مورد حمله قرار گیرد، شماری از آن ها از شبکه دفاعی اسرائیل خواهند گذشت و به شهرها و آبادی ها اصابت خواهند کرد و خسارات نامعلومی وارد خواهند ساخت.

در چارچوب رزمایشی که قرار است در روزهای آینده آغاز شود، این احتمال هم تمرین خواهد شد که باید همه جمعیت یک شهرک و یا یک آبادی را به نقطه دیگری منتقل ساخت. بدیهی است که واحدهای امدادرسانی به کسانی که زیر آوار مانده اند، و همچنین آتش سوزی هایی که ممکن است به وقوع بپیوندد، باید آماده کار باشند.

ولی یکی از بزرگترین دلمشغولی ها که در این رزمایش تمرین خواهد شد، رویارویی با حملات سایبری است که ممکن است زندگی را در اسرائیل مختل سازد و شبکه برق و آب و حرکت قطارها از کار بیفتد. ارزیابی می شود که در جنین حالتی، شبکه سراسری کشور پس از یک یا دو روز به کار خواهد افتاد ولی برق رسانی به همه شهرها و آبادی ها ممکن است چند روز به درازا بکشد.

بزرگترین دل نگرانی مقامات اسرائیلی آن است که دشمن ممکن است از مواد شیمیایی و گازهای سمی علیه شهروندان اسرائیلی استفاده کند که ستاد دفاع پشت جبهه، باید خود را برای رویارویی با چنین احتمالی نیز آماده سازد.

حکومت ایران و حزب الله لبنان بارها تهدید کرده اند که در صورت برزو جنگ، کوره اتمی دیمونا یکی از مهمترین هدف های آن ها خواهد بود. آن ها ادعا می کنند که اسرائیل دارای بیش از دویست بمب هسته ای است که باید آن ها را از کار انداخت. بدیهی است که نسبت به چنین خطر بزرگی، ارتش اسرائیل بیکار ننشسته و تصور می رود که تدابیر لازم را اندیشیده باشد.