کشتی جاسوسی سپاه پاسداران در دریای سرخ هدف دو انفجار قرار گرفت. العربیه: کار کماندوهای اسرائیل است

رسانه های وابسته به سپاه پاسداران در ایران، امروز (سه شنبه) خبر دادند که یک کشتی متعلق به ایران در آبهای دریای سرخ به دنبال یک انفجار آسیب دیده است. رسانه های اسرائیلی نوشتند که این کشتی به سپاه پاسداران تعلق دارد و از دو سال پیش در دریای سرخ، در فاصله بین یمن و اریتره لنگر انداخته و به کارهای جاسوسی و مدیریت نبردهای نظامی در یمن و اسلحه رسانی به چریک های حوثی فعال است.

رسانه های حکومت ایران نوشتند که دو انفجار در بدنه کشتی رخ داده و ادعا کردند که سخن از یک کشتی بازرگانی است که به هویت عاملان تعرض به آن اشاره ای نشده است. ولی خبرگزاری العربیه در گزارش امشب خود نوشت که کماندوهای دریایی اسرائیل عامل چسباندن دو مین به بدنه کشتی بوده اند. ولی آسیب وارده چندان جدی نیست.

این انفجار دو هفته پس از آن صورت می گیرد که یک کشتی بازرگانی، متعلق به یک بازرگان اسرائیلی که بین سنگاپور و سواحل شرقی آفریقا در رفت و آمد بود، هنگام عبور از نزدیکی دریای عمان هدف یک انفجار قرار گرفت که احتمال می رود به دنبال اصابت موشک از سوی قایق های تندرو سپاه پاسداران بوده است.

این تعرض در دریای عرب و در فاصله کمی از آب های دریای عمان رخ داد، ولی رژیم ایران هرگونه رابطه ای با این انفجار را تکذیب کرد.

دو ماه پیش نیز یک کشتی باری دیگر متعلق به یک بازرگان اسرائیلی، به نام هلیوث ری، کوتاه مدتی پس از آن که از بندری در جنوب خلیج فارس وارد آب های دریای عمان شد در اثر انفجار دو مین مغناطیسی که به بدنه آن چسبانده شده بود آسیب دید و در بندر ابوظبی در امارات تعمیر شد و به راه خود ادامه داد.

در آن هنگام کارشناسان اسرائیلی که برای بررسی این حادثه به ابوظبی رفته بودند، ارزیابی کردند که این تعرض توسط سپاه پاسداران ایران صورت گرفته است.

در آن هنگام، رادیو پیام اسرائیل از قول منابع خبری خود نوشت که وزارت دفاع اسرائیل امکان تلافی جویی نسبت به این تعرض را مورد بررسی قرار داده است.

رادیو پیام اسرائیل نوشت: یکی از هدف هایی که مطرح شده، منفجر ساختن کشتی وابسته به سپاه پاسداران در نزدیکی سواحل یمن است که به عنوان پایگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران برای رصد کردن جنگ در یمن مورد استفاده قرار دارد.

اکنون خبر می رسد که همین هدف، پس از تعرض به دومین کشتی اسرائیلی آسیب دیده است.

در مورد کشتی اول، رسانه ها نوشتند که یک کشتی ایرانی که احتمالا اسلحه برای ارتش سوریه و سپاه قدس در آن کشور حمل می کرد، در نزدیکی بندر لاذقیه هدف قرار گرفته و آسیب دیده است. ولی پس از تعرض دوم به کشتی اسرائیلی، تصور می رود که ارتش اسرائیلی، تصمیم گرفته کشتی لنگر انداخته در نزدیکی یمن را که در خبر رادیو پیام اسرائیل ذکر شده بود، هدف قرار دهد.

حکومت ایران هنوز اتهامی نسبت به اسرائیل در این رابطه منتشر نساخته است. در مورد کشتی آسیب دیده در نزدیکی آب های سوریه، رژیم ایران خبر آن را منتشر ساخت، ولی اتهامی نسبت به اسرائیل وارد نیاورد.