روحانی گفته بود همه پرسی دریچه امید است، ولی معاون حقوقی او می گوید قانون آن ناقص است

 

 


معاون حقوقی رئیس‌جمهوری حکومت ایران گفته است: قانون برگزاری همه‌پرسی دارای نقص است.
در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی که گفته بود : همه پرسی اصل ۵۹ قانون اساسی ، اصلی بن‌بست شکن است، اکنون معاون حقوقی رئیس جمهوری می گوید که قانون برگزاری همه پرسی نواقصی دارد که اجرای آن را امکان پذیر نمی سازد. روحانی گفته بود که اجرای همه پرسی، دریچه ای است که هر زمان لازم باشد به روی مردم باز است.
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری حکومت ایران، در گفت و گو با روزنامه ایران گفت: درحال حاضر درباره قانون برگزاری همه‌پرسی در ایران نقایصی وجود دارد و ممکن است دولت ایران پیش از طرح رفراندوم، تلاش کند که «نقایص قانون موجود با یک لایحه اصلاح شود».
یشنهادات مربوط به برگزاری همه‌پرسی به حسن روحانی ارائه شده است تا در این زمینه تصمیم‌گیری کند.
رئیس‌جمهوری حکومت ایران در سال‌های گذشته بارها برگزاری رفراندوم برای اصلاح و تغییر قانون اساسی را مطرح کرده است.
تاکنون از این اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی استفاده نشده و پس از تصویب این قانون در سال ۵۸، مراجعه به همه‌پرسی تنها یک بار درباره تغییر این قانون و با دستور خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، انجام شده است.
وی افزود: قانون برگزاری همه‌پرسی در ایران دارای خلا‌ءهایی است و نتیجه بررسی‌های مربوط به نقایص این قانون به رئیس‌جمهوری اعلام شده است.وی توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.
حسن روحانی نخستین بار مهرماه ۱۳۹۲ به برخی نهادهای دولتی دستور برگزاری یک نظرسنجی از مردم درباره مذاکره با آمریکا داد که در رسانه‌ها به عنوان مقدمه‌سازی برای برگزاری همه‌پرسی تعبیر شد.
روحانی ۶ سال پیش به طور مشخص خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره برخی مسائل مهم شد که با واکنش منفی اصولگرایان مواجه شد. منتقدان حسن روحانی اشاره داشتند که پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی فقط توسط ابوالحسن بنی‌صدر مطرح شده است و نباید دوباره تکرار شود.
بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهوری ایران پس از روی کار آمده حکومت ایران بود که ۳۸ سال پیش و پس از بالا گرفتن اختلافات میان او و نهادهای انقلابی، با رای مجلس برکنار شد.
آخوند احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز گفته بود در «مردم‌سالاری دینی» همه‌پرسی جایی ندارد.
برخی نمایندگان مجلس حکومت ایران از جمله محمود صادقی ، پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری نیز در سال‌های اخیر خواستار برگزاری همه‌پرسی شده اند.که تاکنون به علت مخالفت مستقیم علی خامنه ای این پیشنهادات به جایی نرسیده است و هیچ لایحه‌ای از سوی دولت روحانی برای برگزاری همه‌پرسی به مجلس ارائه نشده است.

3 دیدگاه‌

  1. انتخابات به زودی درراه است. اگر خیلی دنبال این هستند که نظر ملت را بسنجند، انتخابات شایسته ای برگزار کنند تانظرمردم نسبت به این نظام معلوم شود مثل همیشه.
    همه پرسی در اغلب قریب به اتفاق قوانین اساسی کشورهای جهان جایگاه استثناء دارد واستثناء هم تفسیر مضیق ومحدود می شود.

  2. در «مردم‌سالاری دینی» همه‌پرسی جایی ندارد. این است معنی مردمسالاری دینی که خاتمی اصلاحاتچی همیشه ورد زبانش است برای فریب مردم.«سیّد فریبا».

  3. چهل سال است که ملاهای انگل و دزد نظر مردم را به خاک و خون کشیده اند.
    مردم ما بارها نظرشان را درکف خیابان های سراسرکشور فریاد زده اند.
    پای صندوق انتخابات رفتن یعنی مرگ حتمی ایران!!!

Comments are closed.