روزنامه “جمهوری اسلامی” خطاب به سیاستگذاران رژیم: «ننگ است اگر بخواهید به تقلید از روسیه، طالبان را به رسمیت بشناسید»

کوتاه مدتی پس از برگزاری همایشی با شرکت چند کشور و به رهبری روسیه، که هدف از آن، اتخاذ رویکرد مشترکی در باره تسلط طالبان بر افغانستان برگزار شد و انتشار این خبر که روسیه به طور جدی قصد دارد این حکومت را به رسمیت بشناسد، منابع خبری در تهران گفتند که رژیم اسلامی ایران نیز رویکرد مشابهی را مورد بررسی قرار داده است.

پیرامون این مسئله که رژیم چه سیاستی را در برابر حکومت طالبان باید در پیش گیرد، بحث و جدل در کشور ادامه دارد. در هفته های اخیر بارها کشتار مسلمانان شیعه به دست افراد داعش و وابستگان به حکومت طالبان در افغانستان، در محافل سیاسی و رسانه های حکومت ایران مطرح گردیده و حتی دولتی ها نیز این جنایات را که دست کم در دو مسجد شیعیان و هنگام اجرای نماز جمعه رخ داده بود، محکوم دانستند و اکنون در محافل سیاسی غیر حکومتی در تهران پرسیده می شود که چگونه می توان با چنین حکومت جنایتکاری که حتی با اهل تشیع نزاع دینی دارد کنار آمد و آن را به رسمیت شناخت.

از سوی دیگر، در محافل حکومتی گفته می شود که به صلاح رژیم نیست که رسما و مستقیما با طالبان در افغانستان سروشاخ شود و خود را در “نبرد اصلی” که همانان ستیز با حضور آمریکا در منطقه است، تضعیف کند.

مسیح مهاجری سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی، در واکنش امروز خود، احتمال شناسایی طالبان توسط رژیم ایران را محکوم دانسته و در هشدار به تعیین کنندگان سیاست خارجی رژیم نوشته است: «ننگ رسمیت بخشیدن به طالبان نباید متوجه حکومت اسلامی ایران شود».

مسیح مهاجری ارزیابی کرده که حکومت ایران نیز با تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دولت طالبان همخوانی دارد و این، می تواند یک اشتباه استراتژیک و یک تصمیم کاملا غلط و بر خلات باورهای شیعه باشد.

مدیر مسئول “جمهوری اسلامی” نوشت: «چنین اقدامی همانند یک لکه ننگ بر پیشانی حکومت اسلامی ایران نقش خواهد بست». او نوشت که کاری بسیار اشتباه است که حکومت ایران بخواهد سیاست خارجی خود را به مصالح و منافع روسیه “سنجاق کند”