روزنامه های ترکیه درباره “شبکه جاسوسی اسرائیل” خبرهای بیشتری منتشر کردند، موساد آن را تکذیب می کند

روزنامه های ترکیه امروز (دوشنبه) با چاپ تصاویر پانزده نفر افراد نسبتا جوان، ادعا کردند که این افراد همان فلسطینیان و اعرابی بودند که برای اسرائیل در ترکیه جاسوسی می کردند و در تحقیقاتی که از آن ها به عمل آمده به این ماموریت اعتراف کرده اند.

روزنامۀ دیل صباح دو روز پیش ادعا کرده بود که پنج شبکه جاسوسی به سود اسرائیل شناسایی گردیده و پانزده تن به اتهام عضویت در آن ها بازداشت شده و در جریان بازجویی به جرم خود اعتراف کرده اند.

عکس های پانزده تن، با این ادعا که آن ها جاسوس اسرائیل بوده اند در روزنامه ها انتشار یافت، ولی آن ها در خبرهای خود،همچنان به ذکر سرواژه اسامی آن ها بسنده می کنند.

روزنامه های ترکیه در مورد شیوه فعالیت افرادی که ظاهرا جاسوس اسرائیل بوده اند، همان گزارش پیشین را بازگو کردند و نوشتند که دانشجویان عرب و فلسطینی ماموریت داشتند به گردآوری اسامی دانشجویان فلسطینی در دانشگاه های ترکیه بپردازند و لیست کسانی که کمک مالی دریافت می کنند و دیدگاه های سیاسی فلسطینی های دیگر مقیم ترکیه را گردآوری کرده و در اختیار موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) بگذارند.

افراد پنج شبکه، اطلاعات گردآوری شده را با سفر به کشورهای اروپایی و از جمله آلمان وکرواسی به عاملان خود تحویل میدانند و حق الزحمه خود را دریافت می کردند. ادعا شده که این ماموران نمی دانسته اند که برای اسرائیل این اطلاعات را گردآوری می کنند، بلکه به آن ها گفته شده بود که موسسات خیریه اروپایی هستند که می خواهند افرادی را که نیاز به بورس تحصیلی و یا کمک مالی دارند شناسایی کنند.

در ادامه گزارش روزنامه های ترکیه آمده است که “میت” (سرویس امنیت خارجی ترکیه)  بیش از یک سال این فعالیت ها را زیر نظر داشته و با آن که اعضای پنج شبکه یکدیگر را نمی شناختند و با هم ارتباطی نداشته اند، توانسته است همه آن ها را شناسایی و بازداشت کند.

با آن که موساد معمولا نسبت به این گونه خبرها واکنشی نشان نمی دهد، ولی آشنایان به امور امنیتی و شیوه کار نهادهای اطلاعاتی نسبت به درستی این گزارش ها ابراز تردید می کنند. همین محال می گویند که هیچ فردی که مامور مستقیم موساد باشد بازداشت نشده است.

در مورد انتشار پرآب و تاب این خبر، ارزیابی می شود که رجب طیب اردوغان می خواهد با این ادعا که توانسته است با سازمان های اطلاعاتی بیگانه دست و پنجه نرم می کند، می خواهد محبوبیتی به دست آورد که در ماه های اخیر به علت شدت گیری بحران اقتصادی در ترکیه و همچنین درگیری با ایالات متحده و کشورهای دیگر آسیب دیده است.

با این همه، اردوغان در هفته ای که گذشت، نسبت به توان رزمی اسرائیل زبان به تمجید گشود و در نطقی گفت که به علت حضور قدرتمند اسرائیل در آذربایجان ، سپه پاسداران جرات نخواهد کرد به آن جمهوری حمله کند.ا

روزنامه دیلی صباح که خبر بازداشت فلسطینیان را هفته پیش برای نخستین بار انتشار داد، یکی از روزنامه های وابسته به اردوغان تلقی می شود.