روسیه برای نخستین بار، از کارآیی سامانه های ضد موشکی خود دفاع کرد و گفت ۲۱ موشک اسرائیلی شکار شده است

دولت روسیه در یک اقدام کم سابقه، نسبت به حمله هوایی اسرائیل در سپیده دم روز گذشته (آدینه) علیه شماری از مواضع رژیم ایران در سوریه واکنش نشان داد و از عملکرد سامانه ضد موشکی که به سوریه فروخته دفاع کرد و آن را بسیار موثر و کارآ توصیف کرد.

ارتش روسیه اعلام کرد که در آن حمله، نیروی هوایی اسرائیل در مجموع ۲۴ موشک به سوی نقاطی در حومه دمشق شلیک کرد که سامانه ضد موشکی ساخت روسیه توانست ۲۱ موشک را در هوا شکار کرده و منفجر سازد و تنها سه موشک به هدف اصابت کرد.

این نخستین بار است که ارتش روسیه در دفاع از سامانه های موشکی که به سوریه فروخته، چنین واکنشی نشان می دهد. روسیه چندین سامانه ضد موشکی طراحی و تولید کرده که کاملترین آن اس- ۴۰۰است که از فروش آن به رژیم ایران خودداری کرد. در سوریه کاملترین سامانه ضد موشکی ساخت روسیه اس = ۳۰۰نام دارد که در کنترل ارتش روسیه در آن کشور قرار دارد و افسران سوری اجازه راه انداختن آن را ندارند.

روز گذشته گفته شد که هدف این حمله موشکی نهادهای پژوهشی ارتش سوریه در حومه دمشق بوده که در اختیار سپاه قدس و گروه های مزدور وابسته به رژیم ایران قرار دارد و در آن جا جنگ افزارهایی طراحی می شود. در این باره اطلاعات بیشتری انتشار نیافته، ولی ارتش اسرائیل فعالیت در این نهادها در دمشق و چند نقطه دیگر سوریه را به دقت رصد می کند.

سوریه اعلام کرد که در این حمله آسیب جانی وارد نیامده، ولی چند ساختمان خسارت “جزیی” دیده است.

اسرائیل مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته، ولی همیشه تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد سپاه قدس و نیروهای نیابتی رژیم ایران، در سوریه مستقر شوند.

سوریه طبق معمول به شورای امنیت سازمان ملل شکایت برد و در آن نوشت که تعرض اسرائیل، نقض قوانین بین المللی و نشان “خوی وحشیانه” اسرائیل است. ولی از آن جا که رژیم ایران علنا می گوید که قصد نابودی اسرائیل را دارد، در هم کوبیدن مواضع وابسته به این رژیم در سوریه، حق طبیعی و مشروع اسرائیل در دفاع از امنیت خویش است.

سوریه بارها شکایت نامه های مشابهی برای شورای امنیت فرستاده، که هیچ یک، اقدامات بین المللی علیه اسرائیل به دنبال نداشته است.

در بیانیه ارتش روسیه درباره حمله موشکی سپیده دم روز گذشته علیه مواضعی در حومه دمشق همچنین آمده است که چهار فروند جنگنده اسرائیلی از نوع اف ۱۵ این حمله را از حریم هوایی لبنان انجام داده اند. دولت لبنان نیز به آنچه که “تعرض اسرائیل به سیادت و حق حاکمیت لبنان” نامیده اعتراض کرده است.

دولت سوریه نیز در شکایت نامه خود خطاب به شورای امنیت و سازمان ملل، خواستار شده که این دو نهاد جهانی، برای متوقف ساختن حملات نظامی اسرائیل، به اقدام جدی دست بزنند.