رژیم ایران برای بازگشت به مذاکرات برجامی اعلام آمادگی کرد. ولی آیا بازهم ترفند می زند؟

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ند پرایس، در واکنشی پیرامون اظهارات مقامات رژیم ایران که گفتند آماده از سرگیری مذاکرات برجامی هستند استقبال کرد ولی در عین حال آن را یک امر حتمی ندانست، ولی در همان حال گفت که اگر حسن نیت نشان داده شود، می توان به توافق رسید.

اما ابهام در این مورد که آیا رژیم ایران برای بازگشت به مذاکرات تصمیم جدی دارد و یا دوباره به یک ترفند دست زده، همچنان مطرح است. علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه که به بروکسل رفته است، پس از گفتگو با انریکه مورا معاون سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که رژیم ایران تا چهار هفته دیگر آمادگی خود را برای از سرگیری گفتگوها اعلام خواهد کرد، ولی باز هم تاریخی برای تجدید گفتگوها ذکر نکرد.

در هفته های اخیر فشار کشورهای اروپایی برای بازگردانیدن رژیم ایران به میز مذاکرات شدت گرفته است. در داخل ایران نیز گسترش یافتن بحران پولی و تنش اقتصادی، که افزایش اعتراض های مردمی را به دنبال آورده، احتمالا دولت رئیسی را ناچار می سازد کمی نرمش نشان دهد. ولی به گمان برخی تحلیلگران، این، هنوز به مفهوم آن نیست که رژیم واقعا مایل به بازگشت به مذاکرات است و اگر چنین کند، احتمالی برای رسیدن به توافق وجود دارد.

در گزارشی گفته شده که وزیران خارجه سه کشور اروپایی ابراز آمادگی کرده بودند با علی باقری کنی دیدار و گفتگو کنند، ولی او این پیشنهاد را رد کرده است. احتمال دارد که به او دستور داده شده بود که تنها، با معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار داشته باشد و با شخصیت های دیگر گفتگو نکند – و این در حالیکه پیش از سفر باقری کنی، اعلام شده بود که هدف او از سفر به بروکسل، مرکز اتحادیه اروپا، گفتگو با مقامات ارشد سه کشور اروپایی است که از شریکان برجام به حساب می آیند.

در این فضای پرابهام، سخنگویان وزارت خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا گفتند که اصلا دعوتی از ایران دعوت نکرده و تقاضایی نیز برای گفتگو با باقری کنی مطرح نساخته بودند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: آمریکا همچنان خود را به مسیر دیپلماتیک متعهد می داند، ولی شکیبایی آمریکا نیز حد و مرزی دارد.

در عین حال، شماری از اعضای کنگره آمریکا به خبرنگاران گفته اند که تردید بسیار دارند که رژیم ایران به انجام مذاکرات صادقانه و به هدف رسیدن به توافقی که با حسن نیت توام گردد علاقمند باشند. آن ها ارزیابی می کنند که رژیم ایران همچنان قصد وقت کشی دارد تا بتواند به برنامه های اتمی خود ادامه دهد.

در تهران، صدای افرادی که می گویند ریشه مشکلات اقتصادی و سیاسی ایران در خودداری از گفتگو با ایالات متحده است، بال می گیرد. آن ها می گویند که بهتر است رژیم از این موش و گربه بازی دست بردارد و به طور مستقیم با ایالات متحده وارد گفتگو شود تا تحریم ها هرچه زودتر لغو گردد و اوضاع ایران کمی سروسامان گیرد.