رژیم ایران تا چه حد خواهد توانست در داخل اسرائیل و یا برون مرز به عملیات انتقام جویانه بپردازد؟

محل ترور محسن فخری زاده

به دنبال هلاکت محسن فخری زاده، که یک ضربه بزرگ اتمی، سیاسی، اجتماعی و اطلاعاتی بر پیکر رژیم ایران محسوب می شود، در شبانه روز اخیر شماری از مقامات ارشد رژیم به این پرسش پرداخته اند که چگونه ؟ حکومت ایران،  خواهد توانست با انجام عملیات انتقام جویانه، کمی از حیثیت و آبروز خود را باز یابد.

اظهارات بسیاری از مقامات میان پایه رژیم مانند سپاهی علی شمخانی، سپاهی محسن رضایی، پاسدار  حسین سلامی و سپاهی حسین دهقان نشان می دهد که همه آنان خواهان وارد آوردن شدیدترین ضربات به اسرائیل هستند. ولی !حسن روحانی توصیه کرده که رژیم ایران نباید در انتقام جویی با شتاب رفتار کند و وضعی به وجود آورد، که به گفته روحانی “به دام دشمن بیافتد”.

این توصیه نشان می دهد که رئیس جمهوری اسلامی که تا چند ماه دیگر باید این سمت را به فرد دیگری واگذار کند، خود به خوبی می داند که تا چه حد موقعیت رژیم در داخل و خارج حساس است و یک درگیری گسترده نظامی ممکن است به سرنگونی حکومت بیانجامد.

همه بلند پایگان سپاه پاسداران و جناح تندرو حکومت، در دو روز گذشته گفته اند که واکنش رژیم باید آنقدر شدید و کوبنده باشد، که هیچ کشور دیگری جرات انجام چنین اقداماتی را در داخل ایران نداشته باشد.

این توصیه، یکی از نسخه های رنگ باخته تهدیدهای رژیم ایران نسبت به کشورهایی مانند ایالات متحده و اسرائیل است که قاطعانه در برابر فتنه گری های رژیم ایران ایستادگی کرده ومی کنند.

همه کارشناسان تائید می کنند که امکانات رژیم ایران برای آسیب رساندن به داخل اسرائیل بسیار محدود است و ممکن است یک جنگ مستقیم را به دنبال آورد که به صلاح رژیم ایران نیست.

روزنامه کیهان تهران که بازتاب دهنده دیدگاه های علی خامنه ای است، امروز (یکشبنه) پیشنهاد کرده که رژیم ایران در واکنش به هلاکت محسن فخری زاده، بندر حیفا در شمال اسرائیل را هدف حمله قرار دهد.

این مشروح ترین تهدیدی است که در دو روز اخیر در تهران رسانه ای شده است – و این در حالی که شخص خامنه ای در پیام تسلیت خود به لزوم انتقام جویی اشاره ای نکرد و تهدیدی علیه اسرائیل به میان نیاورد و فرماندهان سپاه پاسداران نیز سخنی درباره نوع انتقام گیری بیان نداشته اند.

کارشناسان امور امنیتی در اسرائیل می گویند که امکانات رژیم ایران برای انتقام جویی در داخل اسرائیل صفر است و امکان این که بندر حیفا هدف موشک های شلیک شده از ایران قرار گیرد بسیار ضعیف است. ولی رژیم می تواند این تهدید را از طریق گروه حزب الله در لبنان و یا سپاه قدس در سوریه عملی سازد. امکان دیگر آن است که این ماموریت به دو گروه تروریستی حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه محول گردد که اسرائیل را هدف ده ها موشک قرار دهند.

ولی این احتمال نیز زیاد نیست. زیرا حزب الله در لبنان، اکنون مدتی است با شرائط سیاسی و پولی بسیار دشواری به سر می برد. در بیروت هنوز یک دولت قدرتمند به سر کار نیامده و در تظاهرات گسترده ای که در ماه های اخیر در آن کشور رخ داده، مردم قاطعانه خواستار خلع سلاح حزب الله بوده و گفته اند که عملیات تعرضی این گروه علیه اسرائیل بوده که یکی از عوامل اصلی بحران سیاسی و اقتصادی آن کشور می باشد.

در ماه های اخیر کشورهای بیشتری، در کنار ایالات متحده، حزب الله لبنان را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و علیه آن اعلام تحریم کرده اند. تحریم های آمریکایی علیه حزب الله نیز از عوامل اصلی بحران بوده است. بنابراین، اگر حزب الله بخواهد بندر حیفا را هدف قرار دهد، همه بنادر لبنان و موجودیت خود را به خطر خواهد انداخت.

امکان دیگر، حمله موشکی از سوریه می باشد. سپاه قدس ظاهرا می تواند ده ها موشک را به طور همزمان به سوی اسرائیل شلیک کند. ولی چنین اقدامی به منزله اعلام جنگ مستقیم علیه اسرائیل خواهد بود و دامنه نبرد خیلی زود به داخل خاک ایران کشانده خواهد شد، و این، امری است که رژیم ایران به سختی از آن می هراسد.

احتمال جدی تر آن است که رژیم ایران درصدد برآید با کمک گروه های مزدور خود در کشورهای مختلف، به موسسات اسرائیلی و یهودی حمله کند. اسرائیل از سال ها پیش نسبت به چنین خطری کاملا هشیار بوده و به تدابیر امنیتی گسترده دست زده تا بتواند در حد امکان، از وقوع چنین تعرضاتی جلوگیری کند. همچنین همه موسسات یهودی دستور گرفته اند که بر تدابیر حفاظتی بیافزایند. ولی این کوشش ها نمی تواند ضامن جلوگیری کامل از تعرضات احتمالی باشد.