رژیم ایران عملاً وارد جنگ سرد می شود.تفسیر سیاسی هفته؛نوشته،منشه امیر

سران جنایت پیشه سه رژیم جنایت آفرین منطقه که در همسایگی یکدیگر قرار دارند در تهران گرد هم می آیند تا درباره سرنوشت کشور چهارم به مشورت بپردازند.

در واقع آن ها گرد آمدند که این کشور را بین خود تقسیم کنند. یکی بخش شرقی آن را بگیرد و دیگری در جنوب این کشور مستقر گردد و سومی پایتخت و مرکز آن حکومت را در اختیار خود بگیرد.

سخن از سوریه است که سران رژیم مسکو -تهران و آنکارا در پایتخت ایران گرد آمدند تا به مشورت بپردازند و توافق کنند که سوریه را چگونه می توانند بین خود تقسیم کنند.

گفتیم جنایت آفرین…

درباره ستمگری حکومت ایران لزومی به توضیح و توجیه نیست همگان می دانند…

حساب کنید در طول چهل و سه سالی که آنها بر سرزمین ایران مسلط شدند چند نفر را کشته اند؟ و چه جنایاتی را مرتکب شده اند و چه هزاران خانواده را به داغ نشانده اند؟

آنها خودشان اعتراف می‌کنند که برای بقای حکومت خویش حق خود می دانند که به هر جنایتی دست بزنند و حتی اگر لازم باشد با گلوله های ساچمه ای مغز مخالفان خود و تظاهرکنندگان را متلاشی می سازند تا دیگران ببینند و درس عبرت بگیرند و زبان به اعتراض نگشایند.

در مورد روسیه نیز نیازی به توضیح نیست…

نه فقط در داخل آن سرزمین مخالفان پوتین را سرکوب کرده اند و به شیوه های مشکوک کشتند و از میدان بیرون کردند بلکه رژیم پوتین به سرزمین همسایه اوکراین حمله برد و جنگی را به راه انداخت که ماه‌هاست ادامه دارد و هنوز کسی نمی داند که چگونه پایان خواهد گرفت و درباره ی حکومت ترکیه، رژیم رجب طیب اردوغان نه فقط در داخل کشور مخالفان خود را کشته و میکشد و یا از میدان به در می کند بلکه اکنون سالیان دراز است که کردهای آن کشور را نیز هدف قرار داده و بی رحمانه می کشد.

نه فقط می کشد بلکه به خود اجازه می‌دهد که به خاک عراق نیز تجاوز کند و با بمباران در اقلیم کردستان عراق مخالفان خود را که به آنجا پناه برده اند بکشد و در این میان ابایی ندارد که حتی مناطق غیر نظامی اقلیم کردستان عراق را هدف قرار دهد و افراد غیر نظامی و بیگناه و گردشگران را بکشد و تکه پاره کند.

ابایی ندارد و همچنین در کنفرانس تهران اردوغان علنا می گوید که ما می خواهیم بخش شمال غربی سوریه را که در آنجا کردها مستقر هستند به تصرف خود درآورده ایم و می خواهیم که یک منطقه امن در آنجا به وجود آوریم که کردهای ترکیه در آنجا تعلیم نبینند و به خاک ترکیه تجاوز  نکنند و درصدد آسیب رسانی به رژیم بر نیایند.

سه جنایت پیشه از سه رژیم جنایت آفرین می نشینند و بحث می کنند و گویا به توافق می‌رسند که چگونه سوریه را بین خود تقسیم کنند.

اما در حاشیه همین همایش که ظاهراً برای بحث درباره آینده سوریه برگزار شده بود دیدارهای پوتین با مقام های ارشد حکومت اسلامی ایران بسیار جای تامل دارد به ویژه دیدار بسیار بسیار دوستانه پوتین با علی خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی ایران که چندان آسان دیگران را به حضور نمی پذیرد.

خامنه ای در برابر میهمان خود پوتین همانند یک نوکر رفتار کرد…

غرق شادمانی و اطاعت پیشگی بود از اینکه پوتین می‌گوید و او گوش می کند و اطاعت می‌کنند و علی خامنه ای در اظهارات خود عملاً نشان داد که مطیع و فرمانبردار پوتین است و هرچه حکومت مسکو می‌گوید او تکرار می‌کند.

مثلا می‌گوید که خوب شد روسیه به اوکراین حمله کرد چون اگر حمله نمی کرد خود مورد تجاوز قرار می گرفت.

یعنی حکومت خامنه ای می آید و از حمله یک کشور به یک کشور دیگر جانبداری می کند و حتی  آفرین می گوید.

حساب کنید که صدام حسین نیز درباره علت حمله به ایران می توانست ادعا کند که اگر من حمله نمی کردم خمینی حمله می کرد و این ادعا می توانست کاملاً درست باشد زیرا خمینی از روزی که به قدرت رسید اعلام کرد که می خواهد حکومت غیر مذهبی صدام حسین در عراق را براندازد و بد جای آن یک حکومت اسلامی شیعه برقرار کند این را خمینی بارها و بارها گفته بود که ما می‌خواهیم بر عراق مسلط شویم و خمینی روحانیون شیعه در عراق را تحریک کرده و به آنها دستور داده بود که آشوب به راه اندازند و باعث سرنگونی رژیم صدام حسین شوید و همین جسارت   خمینی بود که صدام حسین را تحریک کرد که پیش از آنکه دیر شود بیاید و به ایران حمله کند و باعث برافتادن حکومت خمینی شود.

از نظر خامنه ای خوب بود که روسیه به اوکراین حمله کرد مردم آن کشور را کشت و بیمارستان‌ها را بمباران کرد و مراکز مسکونی را به موشک بست و دبستان‌ها و کودکستان ها را ویران کرد خامنه ای میگوید: آفرین پوتین ادامه بده و کار خوبی کردی.

این مجیز گویی علی خامنه‌ای از پوتین و حکومت سرکوبگر روسیه گام دیگری در راه پیوستن حکومت اسلامی ایران به جنگ سرد است و پیوستن در واقع به جناح روسیه و چین در جنگ سردی که هم اکنون بین شرق و غرب دوباره دارد شکل میگیرد خمینی گفته بود: نه شرقی و نه غربی…

حکومت ایران می گوید آنهایی که مسلمان نیستند و آنهایی که شیعه نیستند و آنهایی که خدا را باور ندارند کافر هستند و باید سر از تنشان جدا کرد…

روسیه  و چین هر دو کافر هستند…

هر دو وجود خدا را تکذیب می‌کنند و هر دو هنوز آثار کمونیستی در آنها دیده می‌شود و احساس می‌شود و به کار می اندازند اما علی خامنه‌ای برای آن که به پوتین مشروعیت ببخشد می گوید که من نور حضرت مسیح را در چشمان تو میبینم…

ببینید مجیز گویی و تملق و چاپلوسی فردی که خود را رهبر جهان اسلام می داند نسبت به یک رژیم ستمگر و بی‌دین تا چه حد گسترده است: من نور حضرت مسیح را در چشمان شما آقای پوتین دیدم…

اما ما تنها از اظهارات و مجیز گویی ها و تمجید  و تملق و چاپلوسی سخن نمی گوییم…

حکومت ایران تلاش کرده و می‌کند که هرچه بیشتر سرنوشت خود را به روسیه پوتین گره بزند.

گفته می شود که حکومت ایران حاضر شده است که به رژیم روسیه و ارتشی که ادعا میکرد ابرقدرت جهان است پهپاد جنگی بفروشد.

به احتمال خیلی زیاد چنین خبری می تواند درست باشد.

پهپادهای ساخت حکومت ایران پیشرفته تر از پهپادهای روسیه است و روسیه به آنها نیاز دارد البته می خواهد از ایران بگیرد ولی حاضر نیز پولی بابت آن بپردازد زیرا ادعا می‌کند که رژیم ایران هنوز بابت ساخت کوره اتمی بوشهر صدها میلیون دلار به روسیه بدهکار است اما این اختلاف مالی مانع آن نمی‌شود که حکومت ایران بیاید و پهپاد در اختیار حکومت روسیه قرار دهد علی خامنه ای ادعا می‌کند که پوتین خوب کاری کرد که به اوکراین حمله برد زیرا اگر چنین نمیکرد امنیتش به خطر می افتاد.

اشاره او به تقاضای اوکراین برای عضویت در پیمان ناتو بود.

چرا اوکراین به این تصور و باور رسید که باید زیر چتر حمایت ناتو قرار گیرد؟

کشورهای عضو بالتیک، لتونی- استونی و لیتوانی نیز در پیمان ناتو عضویت دارند چرا اوکراین نداشته باشد؟

سوئد و فنلاند از دیرباز گفته بودند که نمی خواهند به خاطر آنکه در همسایگی و هم مرزی با روسیه قرار دارند وارد ناتو شوند اما اوکراین احساس کرده بود که نیاز دارد زیر چتر حمایت ناتو باشد زیرا همین چند سال پیش بود که دولت پوتین و ارتش پوتین به اوکراین حمله برد و شبه جزیره کریمه و نقاط دیگر از خاک اوکراین را جدا کرد و به تسلط خود درآورد.

اوکراین نمی خواست که این تجربه تلخ بار دیگر تکرار شود بنابراین نیاز داشت که وارد پیمان ناتو شود و تقاضا کرده بود اما کشورهای عضو ناتو هنوز به آن پاسخ مثبت نداده بودند اما این مانع آن نشد که پوتین به اوکراین حمله برد…

کبوتر با کبوتر باز با باز…

حکومت اسلامی ایران نیز در این تسلط گرایی دست کمی از پوتین ندارد. حکومت اسلامی ایران بارها تلاش کرده و هنوز هم تلاش می کند که عراق را تحت تسلط خود درآورد.

با برپایی حزب‌الله در لبنان تلاش کرده و می کند که این گروه شیعه را و این گروه تروریستی را بر سراسر لبنان مسلط سازد و همچنین تلاش مشابه در یمن در حال انجام است و لزومی ندارد ما از فلسطینی ها سخن بگوییم و نیازی نیست که یادآوری کنیم که حکومت ایران می خواهد اسرائیل را نابود کند و این سرزمین را به تسلط خود درآورد.

و می گوید یهودیان بروید در آلاسکا پناه بگیرید زیرا ما می آییم و شما را میکشیم…

اینها هستند سیاستمدارانی که در تهران گرد هم می‌آیند که با هم مشورت کنند که چگونه سوریه را تقسیم کنند که نزاعی بین خود آنها در نگیرد.

نمی آیند گفتگو کنند که چگونه ما باید از یک سرزمین مستقل کنار برویم و بیرون برویم و به مردم آن کشور امکان بدهیم که به آزادیهای خود برسند.

خیر آنها استعمارگرانه می‌خواهند سوریه را بین خود تقسیم کنند گفته شده بود که اسرائیل از برگزاری این همایش در تهران نگران است زیرا اگر روسیه با رژیم ایران به توافق برسند آنگاه ممکن است که برای جلوگیری از عملیات نظامی اسرائیل در خاک سوریه محدودیت‌هایی را ایجاد کنند و شاید اصلاً جلوی آن را بگیرند.

باید گفت که این نخستین بار نیست که سران ۳ کشور در پایتخت یکی از آن ها گرد هم می‌آیند که درباره سرنوشت سوریه با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند و توافق کنند و همکاری ایجاد نمایند نخستین بار نیست.

دست کم دو بار یا سه بار دیگر این همایش در مسکو و آنکارا و دو بار در تهران برگزار شده است.

اما عملیات نظامی اسرائیل در سپیده دم روز آدینه نشان داد که این کنفرانس و هر توافقی که صورت بگیرد محدودیتی را برای اسرائیل ایجاد نخواهد کرد.

اسرائیل وظیفه خود می‌داند و یک امر حیاتی برای این کشور است که نگذارد که جنگ افزارهای کشنده حکومت ایران به سوریه برسد و از آنجا به حزب الله لبنان منتقل شود.

ابراز نگرانی برخی از تحلیلگران در مورد آن که اگر روسیه با رژیم ایران سازش کند و بخواهد امتیازاتی به آن دهد از ادامه عملیات اسرائیل در خاک سوریه جلوگیری خواهد کرد چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و عملیات ۲ روز پیش در این زمینه نشان داد که اسرائیل هراس و نگرانی ندارد و هر گاه که لازم باشد از امنیت خود به همه وسایل ممکن و موجود استفاده می کند.

در واقع چرا روسیه در برابر رژیم ایران در مورد عملیات اسرائیل کنار آید؟

به سود روسیه است که نگذارد حکومت ایران در سوریه ریشه بگیرد زیرا روسیه و  پوتین میخواهد که تنها باشد در سوریه و آن کشور را تحت تسلط خود داشته باشد حالا اگر ترکیه بخواهد بخشی از شمال سوریه را به عنوان منطقه امن خود بگیرد و ببرد نوش جانش به روسیه ارتباط زیادی ندارد و به منافع دولت مسکو در سوریه زیانی وارد نخواهد آمد.

بنابراین برای دولت پوتین مانعی ندارد که اسرائیل به عملیات خود علیه سپاه قدس در سوریه ادامه دهد.

در واقع اسرائیل در راستای منافع روسیه نیز در این زمینه عمل می‌کند.

در حاشیه کنفرانس تهران دیدار مهمی نیز بین خامنه‌ای و پوتین انجام شد.

معمولا خامنه‌ای خود را آنقدر بزرگ می داند که با سران همه کشورها دیدار نمیکند فقط با برخی از آنها و از جمله پوتین…

و  دیدیم در فیلمها چه دوستی و محبت و نزدیکی و همکاری بین او و پوتین دیده میشود.

چقدر باهم شوخی کردند و شاد بودند و چقدر خامنه ای همانند یک مطیع و فرمانبردار در برابر پوتین ایستاد و سخنان قاطعانه او را شنید و همچنان گفته می شود که دولت پوتین و ارتش روسیه قصد دارد از ایران پهپاد های جنگی بخرد.

هنوز قاطعانه تایید نشده اما به احتمال زیاد بسیار درست است حکومت ایران اگر این پهپادها را بفروشد و خواهد فروخت بی‌تردید گام دیگری در راه پیوستن به جناح روسیه و چین در جنگ سردی که در حال حاضر بین دو قطب جهانی در حال شکل گیری است می پیوندد…

اورشلیم؛شنبه ۱ تیر ماه ۱۴۰۱–۲۳ جولای ۲۰۲۲