رژیم نگران باشد: کشورهای عرب منطقه، برای رویارویی با تهدیدهای حکومت ایران، با هم دست اتحاد می دهند

یک نهاد کشورهای عرب برای رویارویی با تهدیدها و تعرضات حکومت اسلامی ایران در منطقه شکل می گیرد و برای نخستین بار، چهار کشور عربی در حاشیه همایش جامعه عرب، نشست جداگانه ای برگزار کردند تا راه های رویارویی مشترک با تهدیدهای رژیم ایران را بررسی کنند.

در این نشست، نمایندگان سیاسی مصر، عربستان سعودی، بحرین، امارات عربی متحده و دبیرکل جامعه عرب برگزار کردند تا برای خنثی کردن نیت ها و عملیات رژیم ایران تصمیمات مشترکی بگیرند. مصر نخستین کشور عربی بود که برای صلح با اسرائیل پیشگام شد و چهل و دو سال پیش با اسرائیل راه آشتی پیمود و روابط سیاسی بین دو کشور برقرار شد.

حضور دبیرکل  جامعه عرب در این نشست با اهمیت زیاد تلقی می شود. زیرا امارات و بحرین دو کشوری هستند که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده اند و عربستان محظورات دینی و منطقه ای نداشت نیز به این جرگه می پیوست. ولی حضور دبیرکل جامعه عرب در چنین همایشی می تواند با اهمیت تلقی شود.

در این همایش بیسابقه، این پرسش مطرح گردید که کشورهای عرب چگونه می توانند با اقدامات نظامی و تعرض آمیز رژیم ایران علیه خود و همسایگانشان رویارویی کنند.

عربستان اکنون حدود هفت سال است که با حملات مداوم حوثی های یمن به خاک خود روبرو می باشد. حوثی ها دست پرورده و مزدور رژیم ایران هستند که قصد دارد با استفاده از این نیروهای نیابتی، رژیم دینی عربستان سعودی را براندازد تا شاید خود بتواند رهبری جهان اسلامی را به دست گیرد.

نبود نماینده عراق در این نشست قابل ملاحظه بود. ولی دولت بغداد با چنان مشکلات داخلی و درگیری با حکومت اسلامی ایران روبرو می باشد که صلاح نمی داند به صورت علنی وارد رویارویی شود. با این همه دولت بغداد همه اهرم های فشار علیه رژیم ایران را به کار می گیرد تا از دامنه دخالت های سیاسی و نظامی رژیم ایران در عراق بکاهد و موفقیت در این زمینه تاکنون محدود بوده است.

در گزارش های چند هفته پیش گفته شده بود که نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت، در دیدار اخیر با پرزیدنت بایدن پیشنهاد کرده که برای رویارویی با برنامه های اتمی رژیم ایران و خوی تجاوزکارانه این رژیم، یک ائتلاف منطقه ای به سبک پیمان نظامی ناتو برپا شود که می تواند یک قدرت بازدارنده قوی در برابر تعرضات رژیم ایران باشد. ولی معلوم نیست که رویکرد دولت پرزیدنت بایدن به این برنامه چه باشد. به موجب طرح اسرائیلی، که هنوز به صورت رسمی انتشار نیافته، اسرائیل و ایالات متحده نیز دو عضو این پیمان خواهند بود.

روح الله خمینی از همان روزهای اولی که بر ایران مسلط شد، اعلام کرد که برای ارزان کردن “خربزه” انقلاب نکرده، بلکه قصد او برپایی یک حکومت فراگیر اسلامی به رهبری شیعیان در سراسر جهان اسلام است.

در چارچوب همین تلاش بود که رژیم ایران در امیرنشین بحرین و دولت پادشاهی عربستان به هدف برانداختن حاکمان کنونی به تلاش پرداخت و صدام حسین را به جنگ هشت ساله با ایران کشاند و امروز نیز با کمک گروه های مزدور و نیابتی در منطقه، به همین تلاش همچنان ادامه می دهد.