رییس دفتر پیشین محمد خاتمی:عملیات اسرائیل بخش اطلاعاتی را واقعاً ضعیف کرده و برکناری طائب اعتراف به ضعف بود

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر پیشین محمد خاتمی، می‌گوید گستره وسیع عملیات اسرائیل علیه ایران قوی‌ترین سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی را «واقعاً ضعیف» کرده است.

آقای ابطحی در گفت‌و‌گوی تلفنی با روزنامه نیویورک تایمز همچنین به «نقایص ساختار امنیتی» در داخل ایران اشاره کرده و آن را نیز در کنار عملیات اسرائیل از دلایل برکناری حسین طائب از مقام ریاست سازمان اطلاعات سپاه عنوان کرده است.

به گفته وی، برکناری حسین طائب اعتراف تهران به این بود که «مقابله با تهدید اسرائیل مستلزم رهبری جدید و تنظیم مجدد استراتژی‌ها و پروتکل‌ها» است.

رئیس دفتر پیشین محمد خاتمی در این گفت‌و‌گو به‌صراحت گفته که ساختار امنیتی جمهوری اسلامی در یک سال گذشته «آسیب» دیده است.

او در این مصاحبه تلفنی تأکید کرد که «استحکام بخش امنیتی ما همواره زیربنای اصلی جمهوری اسلامی بوده و این امر در یک سال گذشته آسیب دیده است.»

حسین طائب چند روز پس از گمانه‌زنی‌هایی در شبکه‌های مجازی و سال‌ها انتقاد از او، سرانجام پس از ۱۳ سال از مقام خود در سازمان اطلاعات سپاه برکنار شد.

وی در دوران فعالیت خود بر این سازمان، پرونده‌سازی‌های گسترده‌ای برای فعالان سیاسی و مدنی منتقد حکومت کرده بود، اما در زمینه جلوگیری از اقدامات اسرائیل در داخل خاک ایران به ویژه در یک سال اخیر، عملکرد انتقاد برانگیزی داشت.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین روز گذشته(چهارشنبه)ه گزارش داد که یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به نام علی نصیری در ماه جاری میلادی به ظن جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است.

نیویورک تایمز به نقل از منابع نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خواستند نامشان فاش نشود، خبر از دستگیری سرتیپ علی نصیری، فرمانده سابق حفاظت سپاه داده و نوشته است که این بازداشت نشان‌دهنده سطح فزاینده‌ای از بی‌اعتمادی در رهبری کشور به دنبال عملیات متعدد اخیر منتسب به اسرائیل در ایران است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه اضافه کرده است، سرتیپ علی نصیری یک فرمانده ارشد واحد حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بوده که پستی کلیدی بر عهده داشته است.

نیویورک تایمز می‌گوید خبر بازداشت سرتیپ علی نصیری دو ماه پس از بازداشت ده‌ها نفر از مقام‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران به ظن درز دادن اطلاعات محرمانه به اسرائیل صورت گرفته است.

طبق این گزارش، بازداشت سرتیپ علی نصیری اوایل ماه ژوئن (چهار هفته قبل) و کمی قبل از برکناری حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه صورت گرفته است.

گفتنی است طی ماه های گذشته چند تن از مقام های پیشین رژیم اسلامی درباره سطح گسترده نفوذ اسراییل در ارکان رژیم هشدار داده بودند.

علی یونسی وزیر پیشین وزارت اطلاعات حکومت آشکارا اعلام داشته بود که مقام های حکومتی هیچ یک از امنیت جانی برخوردار نیستند و ترور و حذف فیزیکی آنها برای موساد امری انجام شدنی است.

دیگر مقام سابق حکومتی که در این باره هشدار و اطلاع رسانی کرده بود محمود احمدی نژاد است که گفت:فردی که به عنوان مبارزه و مقابله با تهدیدات اسرائیل منصوب گردیده بود خود از جاسوسان موساد بود و فاش ساخت که هیچ از اعضای شبکه ای که او با آنها در ارتباط بوده دستگیر و تحت پیگرد قرار نگرفتند و معلوم نیست کجا هستند.

رژیم اسلامی طی دو سال گذشته ضربات سنگینی در زمینه فعالیت های هسته ای متحمل گردیده که شامل حذف افراد کلیدی در برنامه اتمی و همچنین منفجر شدن سایت های پیدا و پنهان اتمی اش می باشد و در همه این موارد نتوانسته کوچکترین رد پایی از عوامل آنها پیدا کند.

همچنین هفته گذشته موساد(سازمان امنیت خارجی اسرائیل)فاش ساخت که رژیم اسلامی قصد داشت عملیات آدم ربایی و حمله به مقام های اسرائیلی و همچنین شهروندان این کشور در ترکیه را انجام دهد که همه عوامل دخیل در این عملیات شناسایی و توسط دولت ترکیه بازداشت گردیدند.

همانگونه که محمدعلی ابطحی نیز به نیویورک تایمز گفته،خامنه ای از بیم جان و جلوگیری از نفوذ بیشتر موساد دست به تغییرات اساسی زده و باید دید که آیا این تغییرات کارساز خواهد بود و یا شرایط امنیتی را لرزان تر خواهد کرد؟!