ساعاتی پیش حمله تروریستی دیگری در شرق اورشلیم به وقوع پیوست

دامنه تنش‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌ها روز شنبه نیز ادامه یافت و رسانه‌های اسرائیلی از زخمی شدن دو شهروند این کشور در جریان تیراندازی یک نوجوان فلسطینی در مرکز شهر اورشلیم خبر دادند.

در جریان دومین حمله در ۲۴ ساعت گذشته در اورشلیم، این نوجوان ۱۳ ساله به محوطه باستانی شهر داوود وارد شد و به ضرب گلوله یک پدر و پسر ۴۵ و ۲۲ ساله را مجروح کرد. گفته می‌شود که هر دو این افراد جراحت‌های جدی دارند.

پلیس اسرائیل گفت که دو غیرنظامی حاضر در محل که مسلح به سلاح مجاز بودند، مهاجم نوجوان را هدف قرار دادند. ضارب مجروح شده و تحت درمان قرار گرفته است. یک سخنگوی پلیس اسرائیل واقعه روز شنبه ۲۸ ژانویه را حمله تروریستی توصیف کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، مهاجم نوجوان ساکن شرق اورشلیم است و پلیس اسلحه‌ او را ضبط کرده است.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، این نوجوان با اتوبوس خود را به محل حمله رساند و تصاویر ضبط‌شده در دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهد که قبل از حمله پشت خودروها مخفی شده بود.

نیروهای پلیس و پلیس مخفی اسرائیل به‌سرعت در محل حاضر شدند و هم‌اکنون، دارند هویت ضارب را بررسی و درباره همدستان احتمالی او تحقیق می‌کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده این حمله را محکوم کرد و پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، گفت: «ما با شرکای اسرائیلی خود مراوده نزدیک داریم و قاطعانه با آن‌ها در برابر این حمله می‌ایستیم.»

حازم قاسم، سخنگوی حماس، گفت: «این اقدام قهرمانانه، تاییدی بر تداوم مقاومت در تمامی سرزمین‌های اشغالی و در پاسخ به جنایات اشغالگری علیه مردم ما در اماکن مقدس است.»

حمله اخیر، یک روز پس از تیراندازی مرگبار در کنیسه‌ای در شمال اورشلیم رخ داد که در جریان آن، هفت نفر کشته شدند.

حماس و حزب‌الله لبنان آن حمله را نیز عملیات قهرمانانه توصیف کرده‌اند. سخنگوی حماس پس از حمله شامگاه جمعه، آن را پاسخی به حمله به جنین و «واکنش طبیعی به اشغالگری» خوانده بود.

پس از حمله، در برخی شهرهای فلسطینی نیز جشن و آتش‌بازی به راه افتاد.

درگیری‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌ها خطر اوج‌گیری تنش‌ میان دو طرف را افزایش داده است.

پیش‌تر، روز جمعه، جنگنده‌های اسرائیل در پاسخ به راکت‌پرانی شبه‌نظامیان فلسطینی، غزه را هدف حمله قرار دادند.

بنا بر اعلام نیروهای دفاعی اسرائیل، حمله‌های هوایی بامداد جمعه در غزه، یک تاسیسات موشک‌سازی زیرزمینی و یک پایگاه نظامی حماس را هدف قرار داده است.

پیش از آن، دو راکت از غزه به سوی اسرائیل پرتاب شده بود؛ اقدامی که واکنشی به حمله روز پنجشنبه نیروهای اسرائیلی به یک اردوگاه فلسطینی در جنین در کرانه باختری بود. در حمله به جنین، ۹ فلسطینی کشته شدند.