ساکنان فلسطینی دو بخش از شرق اورشلیم و یهودیان اولترا ارتودوکس در خیابان مرکزی پایتخت، به آشوب پرداختند

در دو محله شرق اورشلیم، شب گذشته (سه شنبه) عملیات اعتراضی اعراب ادامه یافت و با خشونت همراه بود و پلیس اسرائیل چند تن از اغتشاشگران را بازداشت کرد.

این ناآرامی در محله شیخ جراح و محله سلوان رخ داد که ساعت ها ادامه داشت.

اکنون چندین ماه است که اهالی محله شیخ جراح، که در گذشته به یاد یکی از مقدسین یهود “شمیعون هتسدیک” یا شمعون صدیق نام داشته، اکنون چند سال است که بین چند خانواده اسرائیلی بر سر مالکیت چند ساختمان نزاع وجود دارد.

ساکنان کنونی این چهار ساختمان، چند خانواده فلسطینی هستند که دولت اردن هنگام تسلط بر شرق اورشلیم در اختیار آنان گذاشته بود و اکنون صاحبان اصلی و یا مدعیان مالکیت آن ساختمان ها درخواست بازگرداندن مالکیت خود را دارند و سازمان های فلسطینی و مخالفان اسرائیل، ساکنان را تشویق می کنند که با هرگونه راهکار و سازش احتمالی مخالفت ورزند.

این نزاع از چندین سال پیش آغاز شده و به مرحله دیوان عالی عدالت اسرائیل رسیده که در هفته های آینده انتظار می رود حکم خود را صادر کند.

در اغتشاشات شب گذشته، گروهی از اعرابی که برای رویارویی با ساکنان یهودی شیخ جراح از نقاط دیگر آمده بودند، با پلیس اسرائیل درگیر شدند و به سوی آن ها سنگ و فشفشه پرتاب کردند.

نیروهای انتظامی کوشیدند با وسایل ضد شورش، آن ها را پراکنده سازند.

در محله سلوان نیز ساکنان فلسطینی و افرادی که به کمک آن ها آمده بودند، با سنگ و چوب و همچنین پرتاب فشفشه، با نیروهای انتظامی به کشاکش پرداختند.

پلیس اسرائیل در محله سلوان چهار تن را بازداشت کرد.

در لحظاتی از این آشوب، نیروهای انتظامی به تیراندازی هوایی متوسل شدند، زیرا جان خود را در خطر می دیدند. ولی کسی هدف قرار نگرفت و هیچ یک از تظاهرکنندگان آسیب ندید.

ولی نه تنها گروه هایی از اعراب فلسطینی، بلکه برخی از یهودیان اولترا ارتدوکس نیز شب گذشته (سه شنبه) در یکی از خیابان های پر رفت و آمد اورشلیم با نیروهای پلیس درگیر شدند.

تظاهرکنندگان قصد داشتند خیابان را سد کنند. ولی پلیس آن ها را به پیاده رو راند و خیابان از نو گشوده شد. یکی از اغتشاشگران بازداشت گردید. او متهم است که با حمله به یکی از افراد پلیس، او را از ناحیه سر زخمی ساخته است.