سخنگوی دولت: «انفجار در نطنز، توسط عناصر داخلی بوده است»، او گفت که تحقیقات هنوز ادامه دارد

انفجار نطنز

حکومت اسلامی ایران، با گذشت حدود چهار ماه از انفجار بزرگ در تالار مونتاژ سانتریفوژهای نسل جدید در نطنز که برنامه های غنی سازی را کندتر از سرعت مورد انتظار ساخت، اعلام کرد که این انفجار نتیجه خرابکاری افراد بوده است.
علی ربیعی سخنگوی دولت، امروز (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری گفت: «یکی از فرضیه های قوی درباره انفجار در سایت هسته ای نطنز، این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته اند».

ربیعی این سخنان را با قاطعیت بیان نداشت، ولی این نخستین بار است که یک مقام ارشد دولتی خبری را تائید می کند که حدود ماه پیش توسط رادیو پیام اسرائیل انتشار یافته بود.
ربیعی گفت: «اکنون مسلم شده که این انفجار نتیجه خرابکاری بوده»، ولی درباره هویت احتمالی مسؤولان آن توضیحی نداد و فقط گفت که این عناصر افراد داخلی بوده اند.
در هفته نخست پس از انفجار، سه احتمال مطرح شده بود که یکی حمله هوایی، و دیگری آسیب رسانی سایبری و سومی خرابکاری توسط افراد بود.
کارشناسان امور، در خبری که از رادیو پیام اسرائیل پخش گردید، گفتند که دو احتمال اول بی اساس است و احتمال سوم، یعنی خرابکاری فیزیکی، قطعی است.
در نشست رسانه ای امروز، از علی ربیعی پرسیده شد که این عناصر مشکوک چه افرادی بوده اند و چند تن بازداشت شده اند؟ ولی سخنگوی دولت این پرسش را نادیده گرفت و تنها گفت: «به علت پیچیدگی در این خرابکاری، چند دستگاه امنیتی در بخش های مختلف، موضوع را بررسی می کنند».
رادیو پیام اسرائیل ارزیابی کرده بود که افرادی که مسوول آوردن لوله های سانتریفوژ برای مونتاژ در کارگاه بوده اند، در یکی از آن ها مواد تخریبی پرقدرتی جاسازی کرده و زمان انفجار را ساعتی تعیین کرده بودند که کسی در داخل تالار نباشد و آسب جانی وارد نیاید.
برخی مقامات نظامی و سپاهی در ایران، این انفجار را به اسرائیل نسبت داده اند و علیه این کشور به تهدید دست زده بودند. ولی حکومت ایران راه احتیاط در پیش گرفته و هرگز سخنی در مسؤولیت اسرائیل در این انفجار اشاره رسمی نکرده است.