سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهارات عراقچی را شنیع خواند

به گزارش صدای آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، شامگاه شنبه ۱۷ ژوئیه، با انتشار بیانیه‌ای، توئیت روز شنبه عباس عراقچی، مذاکره کنند ارشد رژیم ایرن در وین، در رابطه با “آمادگی ایران برای مبادله زندانیان” را «تلاشی شنیع» برای رفع تقصیر از خود در به وجود آمدن بن‌بست کنونی در رابطه با بازگشت متقابل بالقوه به رعایت برجام دانست و تاکید کرد: «ما آماده‌ایم پس از آن که ایران تصمیم‌های لازم را اتخاذ کند، برای تکمیل کار به منظور بازگشت متقابل به برجام به وین بازگردیم.»

وی با اشاره به سخنان عراقچی، گفت: «ما این اظهارات درباره آمریکایی‌هایی که ایران آنها را ناعادلانه و بر خلاف تمایل‌شان نگه داشته است را تنها به منزله تلاش بی‌رحمانه دیگری برای افزایش امیدواری خانواده‌های‌شان قلمداد می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود:‌ «عراقچی می‌گوید که ما (آمریکایی‌ها) یک توافق را گروگان گرفته‌ایم، ‌در حالی که این دولت او است که سال‌ها است چهار آمریکایی را ناعادلانه زندانی کرده است.»

ند پرایس با تاکید بر این که «هنوز هیچ توافقی در موضوع زندانیان حاصل نشده است»،‌ تصریح کرد که اگر ایران واقعا مایل به انجام یک اقدام بشردوستانه بود، می‌بایست این زندانیان را بی‌درنگ آزاد کند.

عباس عراقچی، روز شنبه ۲۶ تیر (۱۷ ژوئیه)، با امکان‌پذیر خواندن «مبادله ده زندانی از همه طرف‌ها» گفت که این امر مشروط به آن است که به گفته او آمریکا و بریتانیا سهم خود را در این معامله ادا کنند. عراقچی در یک رشته توییت نوشته است این اتفاق حتی می‌تواند همین «فردا» (یکشنبه) عملی شود.

عراقچی در توییت خود همچنین گفت آمریکا و بریتانیا باید درک کنند که «مبادله انسان‌دوستانه» را، که آماده انجام است، به برجام ربط ندهند. او همچنین گفت که ایران در یک دوره جابجایی انتقالِ به ادعای او “دموکراتیک” قدرت است و طرف‌های مذاکرات هسته‌ای باید منتظر تشکیل دولت جدید در ایران بمانند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم ایران، در واکنش به سخنان ندپرایس، در توییتی نوشت: «”حیرت‌آور” این است که ایالات متحده این حقیقت ساده را انکار می کند که “یک توافق در خصوص بازداشت شدگان به دست آمده است.” حتی اینکه چگونه اعلام عمومی شود. »

خطیب زاده ادامه داد: «در وین – جدا از برجام – با ایالات متحده و انگلیس در خصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف ها توافق شد. ایران آماده است تا همین “امروز” این توافق را اجرایی کند.»