سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: «بر اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینیان فشار نمی آوریم

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، تد پرایس، در یک همایش رسانه ای گفت که دولت واشنگتن قصد ندارد اسرائیل و فلسطینی ها را برای از سرگیری مذاکرات صلح زیر فشار بگذارد، زیر ارزیابی می شود که قضای لازم برای آن وجود ندارد.

دولت پرزیدنت بایدن از هنگام تبلیغات انتخاباتی نیز گفته بود که تلاش برای پیشبرد صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها باید از سر گرفته شود، ولی اکنون تائید می کند که زمینه آن هنوز فراهم نشده است.

پرزیدنت بایدن در دیدار اخیر با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل گفته بود که او طرفدار برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است. ولی نخست وزیر اسرائیل با صراحت به او گفت که اجرای چنین طرحی، امنیت اسرائیل را به شدت مورد خطر قرار می دهد و او این اندیشه را قاطعانه رد می کند.

تد پرایس در بیان این امر که ایالات متحده قصد ندارد در این زمینه به اسراییل فشار آورد گفت که شرائط موجود امکان نمی دهد مذاکراتی آغاز گردد که رسیدن به توافق نهایی را به دنبال داشته باشد و از این رو، ایالات متحده در این زمینه به اسرائیل فشار نمی آورد.

آگاهان می گویند که در جامعه فلسطینی نیز زمینه مساعدی برای از سرگیری گفتگوهای صلح وجود ندارد. زیرا از یک سو حماس و جهاد اسلامی که بر غزه تسلط دارند، خواهان نابودی اسرائیل می باشند و این سرزمین را وقف اسلامی می دانند و هرگونه کنار آمدن با اسرائیل را خیانت به فلسطین، به اعراب و فلسطینی ها می دانند و در همان حال، محمود عباس نیز از سرگیری مذاکرات صلح را مشروط به آن می سازد که اسرائیل از پیش تعهد کند که با برپایی کشور فلسطینی و بازگشت به پشت مرزهای جنگ شش روزه و اسکان میلیون ها نفر فلسطینی از سراسر جهان در خاک خود موافقت کند.

اسرائیلیان می گویند که اجرای این شروط ، به معنی موافقت با نابودی اسرائیل خواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل بنی گانتس که رهبری یک حزب میانه رو را به دست دارد، دو هفته پیش با محمود عباس در رام الله دیدار و گفتگو کرد و حتی قول داد که اسرائیل برای بیرون آمدن کرانه غربی از بحران اقتصادی کنونی، پانصد میلیون دلار وام به فلسطینیان اعطا کند.

امید وزیر دفاع آن بوده و هست که مذاکرات صلح به نحوی از بن بست کنونی بیرون آید.

نفتالی بنت نخست وزیر با دیدار گانتس با محمود عباس مخالفتی بیان نکرد، ولی او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که حاضر نیست با فردی دیدار کند، که سربازان ارتش اسرائیل را به جنایت جنگی متهم ساخته و به دیوان عالی کیفری در لاهه علیه آنها شکایت برده و در همان حال به تروریست های زندانی و خانواده های قاتلان هلاک شده مردم اسرائیل حقوق ماهیانه می پردازد.

نخست وزیر که رهبر حزب راستگرای “یمینا” (به سوی راست) می باشد گفت که برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل، خاک این کشور را، نه تنها از غزه، بلکه از کرانه نیز مورد تهدید قرار خواهد داد. فاصله فرودگاه بین المللی بن گوریون تا خط مرزی با کرانه باختر فقط چند کیلومتر است و موشکی که از کرانه شلیک شود، ممکن است نتایج مرگباری به وجود آورد.