سخن کوتاه

فردی که به دنبال انتخابات عمومی، از مقام نخست وزیری کنار گذاشته شده و فرد دیگری پیروز گردیده، چه هنگام باید اقامتگاه رسمی نخست وزیری را ترک گوید. در ایالات متحده، این تاریخ تقریبا سه هفته پس از رسمی شدن نتایج انتخابات است. یعنی، در روز بیستم ژانویه، هنگامی که رئیس جمهوری جدید ادای سوگند کرد، مستقیما به کاخ سفید می رود، زیرا رئیس جمهوری پیشین از ساعاتی پیش، آن خانه را تخلیه کرده است.
در بریتانیا نیز وقتی یک نخست وزیر جدید به روی کار می آید، نخست وزیر قبل باید با هزینه شخصی، اسباب و اثاثیه خود را برچیند و به خانه پیشین خود، و یا هر مکان دیگری که ترجیح می دهد، انتقال یابد.
ولی در اسرائیل مقررات چگونه است؟ واقعیت آن که چنین مقرراتی وجود ندارد و تا هفته پیش، کسی درباره آن فکر نکرده بود. حالا یک هفته از به روی کار آمدن دولت جدید می گذرد، ولی خانواده آقای نتانیاهو همچنان ساکن اقامتگاه رسمی نخست وزیری در اورشلیم هستند. نتانیاهو حتی در همان خانه از خانم نیکی هیلی سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل پذیرایی کرد که رسانه های اسرائیلی به آن نظر خوشی نداشتند.
به نوشته این روزنامه ها، برای خانم سارا نتانیاهو همسر بنیامین، ترک گفتن اقامتگاه نخست وزیری بسیار دشوار است. از قول او گفته شده که خانواده نتانیاهو اکنون مدت دوازده سال است در آن خانه اقامت دارند و اسباب کشی آنان کار ساده ای نیست.
البته نگران نباشید: آقای نتانیاهو دارای یک خانه ویلائی در شهر کیسریا (قصریه) در شمال اسرائیل است.
حالا آقای نفتالی بنت نخست وزیر جدید که در مرکز اسرائیل خانه دارد، موافقت کرده که خانواده نتانیاهو دو هفته دیگر در آن اقامتگاه بمانند تا سال تحصیلی فرزندان آقای بنت نیز پایان گیرد – بشرط آن که در اقامتگاه رسمی، دیدارهای سیاسی یا دیپلماتیک انجام نگیرد.
در گرماگرم کارزار انتخاباتی، که نفتالی بنت گفته بود قصد دارد نتانیاهو را از کرسی قدرت به پایین بکشد و خود نخست وزیر شود، نتانیاهو به او گفته بود: «اگر این همه هوس اقامتگاه نخست وزیری را دارید، می توانید آخر هفته مهمان من باشید».