سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، محمود عباس را به بی‌عرضگی و نبود اراده متهم ساخت.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، خانم نیکی هیلی، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، محمود عباس را مورد انتقاد گزنده قرار داد و او را به بی عرضگی متهم ساخت و گفت: عباس فاقد نیروی اراده است و نمی تواند تصمیم بگیرد.

این یکی از تندترین انتقادها نسبت به رهبر فلسطینیان بود که در داخل دستگاه سیاسی فلسطینی ها نیز مورد انتقاد فزاینده قرار دارد.

نیکی هیلی که در نشست شورای امنیت سخنرانی می کرد، محمود عباس را متهم ساختن که هیچ اراده ای برای پیشبرد صلح نداردو پیمان صلح اوسلو با اسرائیل را زیرپا گذاشته و تعهد فلسطینیان را از دوری جستن از ادامه عملیات تروریستی نقض کرده است.

در بند دوم پیمان اوسلو که در سال ۱۹۹۲ بین نمایندگان اسرائیلی و فلسطینی در پایتخت فنلاند امضا شد، فلسطینیان تعهد کرده بودند که از این پس راه ترور را ترک گویند و نزاع خود با اسرائیل را از راه های مسالمت امیز دنبال کنند. ولی کوتاه مدتی پس از آن، یاسر عرفات که در آن زمان رهبر فلسطینیان بود، دوباره راه ترور در پیش گرفت.

سفیر ایالات متحده گفت “پیمان اوسلو مرده است و از این پس این پیمان، از دیدگاه ایالات متحده، در ادامه گفتگوهای صلح، هیچ نقشی نخواهد داشت”.

خانم نیکی هیلی در ادامه نطق خود در شورای امنیت، گفت: محمود عباس به رئیس جمهوری ما توهین کرده است و ادعا کرده که برپایی دوباره اسرائیل، یک توطئه استعماری از جانب اروپائیان بوده است. ادعایی که قاطعانه باید بی اساس دانست.

آگاهان می گویند که چنین انتقاد تندی نسبت به فلسطینیان و رهبر آن ها از جانب سران ایالات متحده، تا کنون سابقه نداشته است.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل فاش ساخت که حکومت ایران سه هزار نفر از افراد سپاه پاسداران را در سوریه مستقر ساخته و قصد دارد آن کشور را به پایگاه عملیاتی خود علیه اسرائیل مبدل سازد.

دانی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، همچنین گفت که به این شمار باید چریک های مسلح شیعه را که از کشورهای دیگر توسط حکومت ایران بسیج شده اند، اضافه کرد و شمار کل افراد تحت فرماندهی رژیم ایران در سوریه به ۸۲۰۰ تن می رسد.

اسرائیل اعلام داشته که برای جلوگیری از این وضع، حق خود می داند که در سوریه به عملیات هوائی دست بزند. گرچه اسرائیل معمولا مسوولیت این عملیات را به عهده نگرفته، ولی آگاهان سیاسی می گویند که دولت اورشلیم با دولت مسکو به تفاهم رسیده که اجازه دارد علیه استقرار واحدهای سپاه پاسداران و قاچاق اسلحه ارسالی ایران از طریق سوریه به حزب الله لبنان را خنثی کند.

قرار است نتانیاهو روز دوشنبه، پس فردا دوباره به مسکو سفر کند و یک بار دیگر با پرزیدنت پوتنی درباره اوضاع سوریه به گفتگو بنشیند.

اسرائیل بارها تاکید کرده که ادامه استقرار نیروهای ایرانی در سوریه و یا قاچاق اسلحه به حزب الله لبنان را تحمل نخواهد کرد.

دو روز پیش منابع خبری نظامی اسرائیل گفتند که حکومت ایران به حماس دستور داده یک پایگاه موشکی علیه اسرائیل در خاک سوریه برپا سازد. ولی حماس ادعا می کند که این گزارش درست نیست و فلسطینیان از کسی دستور نمی گیرند.

یک دیدگاه

  1. رهبر فلسطین محمود عباس چنانچه اگر از ویژه گی ها و صفات و خصلت های رهبر اسرائیل بنیامین نتانیاهو تنها کشور یهودی در سراسر جهان حداقل برخوردار می بود؛ حداقل مفاهیم انسانی را در رأس ترور، جنگ، تهدید هسته ای و موشکی حکومت اسلامی ایران علیه اسرائیل قرار می داد و حداقل از صفات خود به نیکی یاد می کرد و یاد دول اسلامی و دول عربی را در مقابل تنها کشور یهودی در تاریخ بشر زنده نگه می داشت ولی افسوس فلسطین مقلد و مطیع رهبر شیعیان جهان و ولی فقیه مسلمانان جهان است یعنی حداقل مقلد حداکثر شده است

Comments are closed.