سفیر ایالات متحده در سازمان ملل: «کسی که خشونت می طلبد، شریک صلح اسرائیل محسوب نمی شود»

شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته (جمعه) یک نشست اضطراری برگزار کرد تا درباره ناآرمی ها و اعتراضات پس از انتشار تصمیم پرزیدنت ترامپ در مورد اورشلیم به بحث و بررسی بپردازد. در این نشست خانم نیکی هیلی سفیر ایالات متحده از جمله گفت: «ما از این پس، اگر اسرائیل مورد تعرض قرار گیرد، ساکت نخواهیم نشست و توصیه های رژیم هایی را که خود حقوق انسان ها را زیرپا می گذارند، نخواهیم پذیرفت».

خانم هیلی در ادامه سخنان خود گفت: «پرزیدنت ترامپ همچنان خود را نسبت به روند صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها متعهد می داند، و در این راه بیشترین تلاش خود را به عمل خوهد آورد». او افزود: «آنانی که از روی حسن نیت رفتار نمی کنند و تصمیم ایالات متحده را بهانه ای برای به راه انداختن خشونت قرار می دهند، فقط ثابت می کنند که شایسته نیستند شریک راه صلح باشند».

فلسطینی ها از شورای امنیت خواستار شدند که این سخنان سفیر ایالات متحده را نکوهش کند.

این موضع قاطعانه در حمایت از اسرائیل، در حالی بیان می شود که تقریبا همه کشورهای اروپایی اقدام پرزیدنت ترامپ را مورد انتقاد قرار داده اند. تنها جمهوری چک است که با جانیداری از اسرائیل گفته است که به دنبال ایالات متحده، سفارت خود را به اورشلیم منتقل خواهد ساخت.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «پرزیدنت ترامپ از هیچگونه تغییری در وضع اورشلیم سخن نگفته و خواستار تغییر موقعیت “تپه معبد مقدس” (جایگاه کنونی مساجد الاقصی و عمر) نشده است. او گفته است که وضع کنونی در آن مکان مقدس باید همچنان حفط شود. ایالات متحده هیچ طرحی را برای توافق نهایی اسرائیل و فلسطینی ها عرضه نکرده است. بشرط آن که راهکار “دو کشور برای دو ملت” مورد توافق طرفین قرار گیرد، ما هم از آن جانبداری خواهیم کرد. اسرائیل نیز مانند هر کشور دیگری این حق را دارد که مکان پایتخت خویش را خود تعیین کند. این یک امر منطقی است که سفارتخانه ها در شهری مستقر شوند که پایتخت آن کشور است. در تمام کشورهای دیگر، سفارت آمریکا در پایتخت قرار دارد و اسرائیل نباید از این امر مستثنی باشد».

خانم نیکی هیلی رفتار سازمان ملل در قبال اسرائیل را نیز مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: «این سازمان سالیان متمادی کانون ستیز و دشمنی نسبت به اسرائیل بوده است. سازمان ملل بیش از آن که به روند صلح کمک کرده باشد، به آن آسیب رسانده است. ما از این پس دست به روی دست نخواهیم گذاشت و به تعرضات علیه اسرائیل بی اعتنا نخواهیم ماند».

پیش از سخنان سفیر ایالات متحده، نماینده مصر از دولت واشنگتن انتقاد کرد و از جمله گفت: «سیاست اعلام شده از جانب پرزیدنت ترامپ نقض کننده تصمیمات و قطعنامه های شورای امنیت است».

سفیر فلسطینیان نیز از پرزیدنت ترامپ خواستار شد تصمیم خویش را پس بگیرد. وی سیاست جدید ایالات متحده را “غیرقانونی، تحریک آمیز و غیر عادلانه” توصیف کرد و آن را ناقض تصمیمات بین المللی خواند و گفت: «هدف آمریکا خشنود ساختن نیروی اشغالگر است».

یک دیدگاه

  1. کلمه رایزنی همزمان شنیده و خوانده شد

    به عبارت دیگر‌: گفت‌و‌گوی اختصاصی با حسن صبرا
    حسن صبرا، سردبیر هفته نامه الشراع العربی، در گفت و گو با مهرداد فرهمند.
    ۵ دسامبر ۲۰۱۷ – ۱۴ آذر ۱۳۹۶
    به عبارت دیگر‌: گفت‌و‌گوی اختصاصی با حسن صبرا

    https://www.youtube.com/watch?v=t4ZHbsfQBOs&feature=youtu.be

Comments are closed.