سفیر ایالات متحده در سازمان ملل: گزینه‌های مشترک حکومت ایران و آمریکا  برای بازگشت به برجام  مشخص شد

جفری دِلارنتیس،  سفیر ایالات متحده در سازمان ملل ، در  نشست شورای امنیت  که برای بحث درباره برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت از آن برگزار شد، گفت : چند دور مذاکره در وین بر سر توافق هسته‌ای با ایران «کمک کرده است تا گزینه‌های دو کشور برای این‌ که مشترکا به تعهدات خود در برجام بازگردند، مشخص شود».

نماینده آمریکا به مواردی که برای تهران و واشنگتن مشخص شده است تا درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنند اشاره نکرد، اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، دو روز پیش  گفته بود که شخص علی خامنه‌ای، باید درباره حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین تصمیم بگیرد.

جفری دِلارنتیس،   در ادامه افزود:  «ایالات متحده متعهد است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و ما معتقدیم که دیپلماسی، در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای‌مان، بهترین مسیر برای دستیابی به چنین هدفی است».

در همین راستا ، مجید تخت روانچی سفیر حکومت ایران در سازمان ملل نیز گفت: لغو همه تحریم‌ها و این‌که آمریکا دیگر از برجام خارج نخواهد شد باید به صورت قابل استناد تضمین داده شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از دولت جو بایدن خواست تا بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با تهران، کلیه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده یا در ارتباط با این تحریم‌ها معافیت بدهد.

در همین حال ، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در این باره  گفت: «ما هم اکنون چارچوب توافق آینده را داریم و یک فهم کلی از این‌که چطور به اهدافی که پیش روی ماست برسیم».

همزمان گِنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت از ایالات متحده خواست تا به ایران تضمین دهد که دیگر از برجام خارج نخواهد شد.

اولوف اسکوگ، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل، نیز هشدار داد: «مشخص است که زمان به نفع ما نیست و آنچه که امروز امکان‌پذیر است شاید در آینده نزدیک غیرممکن شود».

دو کشور به صورت غیرمستقیم، همراه با دیگر اعضای برجام، تا کنون شش دور مذاکره در وین، پایتخت اتریش، برگزار کرده‌اند که گرچه گفته می‌شود دستاوردهای ملموسی داشته ولی هنوز به توافقی منجر نشده است.

حکومت ایران یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، به صورت تدریجی از تعهدات خود در این توافق عدول کرد و در حال حاضر نه تنها اجرای پروتکل الحاقی برای بازرسی‌های سرزده از تاسیسات اتمی خود را متوقف کرده است، بلکه توافق سه ماهه خود با آژانس که روز سوم تیرماه مهلت آن به پایان رسید را تمدید نکرد.

بر اساس این توافق، تهران پذیرفته بود که دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای آن به مدت سه ماه فعالیت کند ولی دسترسی به اطلاعات ذخیره شده تنها در صورتی ممکن شود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شده باشد.