سودان دوباره گرفتار کودتا شد و اعضای شورای موقت حکومتی توسط نظامیان برکنار گردیدند

کشور کودتا خیز سودان، امروز (دوشنبه) دچار یک دگرگونی نظامی شد و گروهی از فرماندهان ارتش که هنوز از هویت سیاسی آن ها اطلاعات کافی در دست نیست، اعضای شورای موقت حکومتی را برکنار کردند و اعلام داشتند که خودشان قدرت را به دست می گیرند.

سودان در چهار دهه گذشته بارها با کودتای نظامی روبرو گردید که طولانی ترین حکومت آن، توسط عمرالبشیر بود که خود او نیز با یک کودتا از حکومت برکنار گردید و در سه سال اخیر، شورایی برپا شده از نظامیان و غیرنظامیان قدرت را به دست گرفت و تلاش کرد یک نظام دموکرات و مردم سالار در خرطوم به روی کار آورد، ولی هنوز به نتیجه نرسیده بود.

در گزارش ها آمده است که نخست وزیر شورای موقت، در شمار افرادی است که دستگیر شده اند. همچنین اکثر اعضای دیگر شورای موقت حکومتی در بازداشت به سر می برند.

در گزارش های اولیه آمده است که همه راه هایی که به خرطوم پایتخت سودان منتهی می گردد بسته شده و زندگی عادی کاملا مختل گردیده است. همچنین شبکه های تلفن و اینترنت، یا از کار افتاده و یا دچار اختلال جدی گردیده است.

در گزارش های پیشین آمده بود که دو جناح نظامی و شهروندی عضو شورای موقت حکومتی، اختلاف نظرهای شدیدی دارند و ممکن است همین امر موجب انجام کودتای جدید باشد.

با آن که هنوز از هویت سیاسی کودتا کنندگان اطلاعی در دست نیست، ولی بی تردید این رویداد که از ساعات دیروقت شب گذشته آغاز شد، ممکن است بر این امر تاثیر جدی داشته باشد.

سال گذشته در دوران دولت پرزیدنت ترامپ، سودان یکی از کشورهای عرب و اسلامی بود که آماده شد اسرائیل را به رسمیت بشناسد و با این کشور قرارداد صلح امضا کند. پرزیدنت ترامپ وعده داده بود که در مقابل، ایالات متحده سودان را از فهرست رژیم های تروریستی بیرون خواهد آورد و به آن کشور کمک مالی اهدا خواهد کرد. ولی اجرای این وعده به علل بی ثباتی اوضاع در سودان و همچنین پایان گرفتن ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ عملی نگردید.

در میان چهار کشوری که برای صلح با اسرائیل گام به پیش گذاشته بودند، کشور مراکش و امیرنشین های امارات عربی متحده و بحرین وارد مراحل عملی همکاری با اسرائیل گردیده و پیمان صلح را رسما امضا کردند. ولی سودان هنوز گام عملی در این راه برنداشته است.

در اورشلیم و پایتخت های دیگر کشورهای جهان رویدادهای سودان به دقت رصد می شود و ارزیابی می گردد که آن کشور دوباره دستخوش آشوب و اختلالی گردیده که ممکن است تا زمانی نامشخص همچنان ادامه یابد.