سوریه دوباره از حمله هوایی اسرائیل به هدف های نظامی آن کشور خبر داد

یک روز پس از آن که نخست وزیر اسرائیل و وزیران کابینه محدود امنیتی از مرزهای اسرائیل با سوریه و لبنان دیدن کردند و گزارشی را از امیران ارتش درباره اوضاع امنیتی شنیدند، دولت سوریه اعلام کرد که هدف هایی در داخل خاک آن کشور دوباره مورد حمله نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفته است. این گزارش ها در حالی انتشار می یابد که اسرائیل از آمادگی خود برای دفاع از اسکله های استخراج گاز در دریای مدیترانه، در برابر تهدیدات حزب الله لبنان، پرده برداشت.

تلویزیون دولتی سوریه در ساعات سپیده دم امروز (چهارشنبه) گفت: «دفاع ضد هوایی سوریه شب گذشته علیه تعرض جدید حکومت صهیونیستی در حومه دمشق وارد عمل شد».

در گزارش رسمی سوریه به محل دقیق مکان مورد حمله و یا ماهیت آن هدف اشاره ای نکرده است. اسرائیل معمولا به این گونه گزارش های واکنش نشان نمی دهد. ولی در گذشته برخی سیاستمداران اسرائیلی به طور ضمنی انجام چنین حملاتی را مورد تائید قرار داده اند.

آگاهان نظامی می گویند که عملیات هوایی اسرائیل در خاک سوریه، به هدف های نظامی وابسته به سپاه پاسداران ایران محدود می شود.

یک ماه پیش نیز دولت سوریه از حمله موشکی اسرائیل علیه خاک آن کشور خبر داد. به گفته سوری ها، این حملات با شلیک موشک های هوا به زمین و زمین به زمین انجام گرفت.

به گفته آگاهان سیاسی، اسرائیل دو هدف عمده را در مورد سوریه قاطعانه دنبال می کند: یکی آن که از ادامه حضور نظامی سپاه پاسداران و دیگر نیروهای خارجی وابسته به حکومت ایران جلوگیری شود. هدف دوم آن است که سلاح های پیشرفته روسی که در جنگ سوریه به کار می رود به دست حزب الله نیفتد و همچنین حکومت ایران نتواند سلاح های “توازن شکن” از طریق سوریه برای حزب الله در لبنان بفرستد.

نخست وزیر اسرائیل هفته پیش دوباره به مسکو رفت تا در دیدار با پرزیدنت پوتین این دو اصل را یک بار دیگر به آگاهی او برساند. به دنبال این دیدار بود که روسیه دبیر شورای عالی امنیت ملی خود را در راس یک هیات بزرگ به اورشلیم فرستاد. به دنبال این سفر گفته شد که هدف از دیدار آن، بازداشتن اسرائیل از ادامه حملات در سوریه و لبنان بوده است.

نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو و وزیران عضو کابینه محدود امنیتی، روز گذشته (سه شنبه) از ستاد فرماندهی سپاه شمال اسرائیل دیدن کردند و امیران ارتش گزارش های مشروحی را درباره آمادگی برای رویارویی با خطراتی که از جانب سوریه و لبنان اسرائیل را تهدید می کند به آگاهی آن ها رساندند.

نخست وزیر و همراهان از قل کوهی به نام “اَویتَل” به مشاهده نواحی مرزی سوریه و لبنان نیز پرداختند.

نتانیاهو در پایان این دیدار گفت که هدف، بررسی میزان آمادگی نیروهای نظامی برای مقابله با هرگونه تهدید امنیتی بوده است. او گفت اسرائیل سر نزاع ندارد و نمی خواهد با همسایگان در ستیز باشد، ولی در همان حال، ارتش اسرائیل خود را برای رویارویی با هرگونه احتمالی آماده می سازد.

این سخنان در حالی بیان می شود که کارشناسان نظامی و مقامات دولتی در هفته های اخیر بارها نسبت به تهدیدهای امنیتی از خاک سوریه و لبنان هشدار داده اند.

از یک سو، حزب الله لبنان بارها تهدید کرده که به اسکله های اسرائیلی استخراج گاز در آب های مدیترانه اسیب خواهد رساند و با حملات موشکی آن ها را ویران خواهد کرد، و از سوی دیگر گزارش می رسد که افراد سپاه پاسداران ایران در خاک سوریه، به مرزهای اسرائیل نزدیک تر می شوند.

نخست وزیر در پایان دیدار دیروز از سپاه شمال، به خبرنگاران گفت که ارتش اسرائیل برای رویارویی با هر احتمالی آمادگی کامل دارد، و افزود: «توصیه می کنم که ما را در آزمون نگذارند».