سپاهی اسماعیل قاآنی که به جای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شده، این دیدار محرمانه از افغانستان چه نیتی داشت؟

یک سامانه خبری فارسی زبان به نام “ایران وایر” در ارتباط با دیدار محرمانه اسماعیل قاآنی فرمانده جدید قدس با محمدطاهر زهیر، والی بامیان نوشته است: پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط امریکا این دیدارمحرمانه با چه هدفی در افغانستان رخ داده است؟
قادر کامل تحلیگر افغانی نیز گفته که کم‌تر از یک‌ماه از حضور پنهانی اسماعیل قاآنی با هویت جعلی در افغانستان می‌گذرد؛ سپاه قدس به بهانه‌های مختلف، پروژه‌های نظامی، امنیتی و حتی عمرانی قصد نفوذ بیشتر در این کشور دارد .
ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، نیز در گزارش جداگانه ای گفته اند که فعالیت‌های حکومت ایران در افغانستان افزایش یافته و این امر نیروهای آمریکایی و ائتلاف در این کشور را تهدید می‌کند.
در گزارش ایران وایر امده است که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی به عنوان جانشین او منصوب شد. با وجد انتشار تصاویری از دیدار پنهانی وی با محمدطاهر زهیر، مقامات افغانستانی از هویت اصلی قاآنی ابراز بی‌اطلاعی کردند و گفتند که او به عنوان معاون سفیر ایران در افغانستان معرفی شده بود. این مساله به ابهامات بسیاری پیرامون همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی و افغانستان دامن زد.
نوشته که بسیاری از سفرهای پنهانی مقام‌های ایرانی وابسته به سپاه پاسداران به خاطر ممانعت از راه‌اندازی پروژه‌های مدیریت آب است. اسماعیل قاآنی سال‌ها است که بر تشکیل گروه نفوذی و نیروهای نیابتی در افغانستان مشغول به فعالیت استوبا جغرافیایی افغانستان آشنا ی کامل دارد . او از طالبان و فاطمیون به عنوان ابزاری برای رقابت‌های منطقه‌ای استفاده می‌کند.

محمدطاهر زهیر، والی بامیان در این باره گفته که اسماعیل قاانی به عنوان معاون سفیر ایران از مرکز معرفی شده بودند که هدف شان بازدید از شفاخانه “بیمارستان” امام خمینی با گنجایش ۱۲۰ تخت در بامیان است من ایشان را نمی شناختم .


وی افزود : ساخت این بیمارستان تا ۷۰ درصد پیش رفته است. حدود ۱۰ سال می‌شود که ساخت این بیمارستان ادامه دارد اما به گفته والی بامیان، جمهوری اسلامی جزییاتی از هزینه‌ای که در این بیمارستان صرف می‌کند، ارایه نمی‌دهد.
مقامات افغانستان گفته‌اند که سفر اسماعیل قاآنی به بامیان توسط چرخ‌بال [هلی‌کوپتر] شخصی انجام شده ، اما «بهادر امینیان»، سفیر ایران در کابل گفته است که قاآنی با هماهنگی حکومت افغانستان، با چرخ‌بال نیروهای امنیتی این کشور به بامیان رفته است.
سفر پنهانی اسماعیل قاآنی با هویت جعلی، در میان شهروندان افغانستان با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده است : وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که در خصوص این سفر تحقیق خواهد کرد.

 ادریس زمان، سرپرست پیشین این وزارت نیز تاکید کرده که اسماعیل قاآنی هیچ‌وقت معاون سفیر ایران در افغانستان نبوده است. تاکنون نتایج تحقیق وزارت خارجه افغانستان منتشر نشده است.
قادر کامل،در ادامه تحلیل خود نوشته: سفر اسماعیل قاآنی پیچیده و در عین حال، خلاف عرف دیپلماتیک و موازین پذیرفته شده در عرصه سیاست خارجی بوده است. هدف این سفرها، سرمایه‌گذاری بر نیروهای نیابتی “طالبان” و جنگ‌جویان لشکر “فاطمیون” است که می‌تواند خطرناک باشد.
همزمان “محمدرحیم علی‌یار”، نماینده استان بامیان در پارلمان افغانستان گفت که سفر اسماعیل قاآنی از طریق شورای امنیت ملی افغانستان هماهنگ شده بوده است”هیچ‌کس از جزییات سفر قاآنی” به بامیان خبر ندارد.
گروه طالبان و جنگ‌جویان لشکر فاطمیون، گروه‌های شبه‌نظامی و نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در افغانستان به شمار می‌آیند. در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، جمهوری اسلامی مدام از “انتقام سخت” سخن گفت. برای همین، مقامات و شهروندان افغانستان نگران هستند که خاک کشورشان محلی برای جنگ‌های نیابتی جمهوری اسلامی شود؛ به ویژه که نیروهای طالبان و فاطمیون را حمایت می‌کند.
اشرف سادات، از فعالان مدنی افغانستان رد این باره گفت بسیاری از چهره‌های کلیدی سپاه پاسداران مانند اسماعیل قاآنی، برای بررسی جغرافیا به افغانستان در حال رفت‌وآمد باید افرادی که این سفر را تنظیم کرده‌اند، در درون دولت افغانستان شناسایی شوند. وی افزود: شماری از چهره‌های کلیدی سپاه پاسداران با هدف شناخت بهتر محیط و جغرافیا برای زمینه‌سازی حضور وفاداران شاخه قدس سپاه پاسداران، سفرهای پنهانی به افغانستان داشته باشند که می‌تواند تبعات به شدت بدی روی وضعیت افغانستان بگذارد.
در گزارش ایران وایر امده که در یکی از تصاویر منتشر شده داخل هواپیما ی حامل نیروهای قدس سپاه اسماعیل قاآنی با شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی روی نقشه افغانستان، به ویژه به سمت ولایت‌های سرحدی [مرزی] با ایران، متمرکز هستند.

2 دیدگاه‌

Comments are closed.