شورای امنیت در رابطه با افغانستان به شماری توصیه‌های آبکی بسنده کرد و هیچ تصمیم عملی نگرفت

شورای امنیت سازمان ملل امشب (دوشنبه) در پایان مباحثات خود پیرامون مساله افغانستان بیانیه‌ای انتشار داد که در آن از طالبان و همه جناح های دیگر در افغانستان خواسته شده از خشونت دوری جویند و حقوق انسانی را پایمال نکنند و به تعهدات بین المللی و توفق های جند جانبه وفادار باشند. ولی همانگونه که پیشتر نیز انتظار می رفت، این قطعنامه هیچ گونه ارزش اجرایی ندارد و کوچکترین تاثیری برای مهار کردن طالبان نخواهد اداشت.

شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیر کل آن، در این قطعنامه خواستار شدند که به خشونت در افغانستان پایان داده شود، از نقض حقوق بشر دست بردارند و یک دولت فراگیر برپا گردد که همه قشرهای جامعه و از جمله زنان در آن سهم داشته باشند. بدیهی است که هیچیک از این فراخوانی‌ها بر تعصب گرایان طالبان تاثیری ندارد و اگر آن‌ها دختر جوانی را به خاطر پوشیدن شلواز جینز تیرباران کردند، این گونه توصیه ها نمی‌تواند بر آنان تاثیرگذار باشد.

جز این توصیه‌های قالبی که کوجکترین انتقادی در آن از رفتار طالبان وجود ندارد، شورای امنیت هیچ راه عملی برای نجات مردم افغانستان ارائه نکرد و تنها، کشورهای جهان را فراخواند به این ملت رنجدیده کمک انسان دوستانه برسانند.

این بیانیه در حالی صادر شد که در کابل هرج و مرج به اوج رسیده و ده‌ها هزار نفر همچنان در فرودگاه بین‌المللی شهر اجتماع کرده‌اند و می‌کوشند به نحوی وارد هواپیماها شوند و از وطن خویش بگریزند. فیلم کوتاهی که نشان می‌دهد چگونه دو افغان نگون بخت که خود را به زیر بال هواپیمای در حال پرواز آویزان کرده‌اند، از ارتفاع زیاد به زمین می افتند و تکه تکه می شوند، جامعه جهانی را تکان داد، ولی نتوانست کشورهای جهان را برانگیزد که برای مهار کردن طالبان به اقدام عملی دست بزنند.

سفیر افغانستان در سازمان ملل عاجزانه از کشورهای دنیا خواست که به این فاجعه بشری پایان دهند. ولی در همین حال است که روسیه اعلام می دارد که حاضر است با طالبان وارد گفتگو شود و دولت چین از هم اکنون برای همکاری با طالبان و برسمیت شناختن آن ابراز آمادگی می‌کند.

از پیش مسلم بود که قطعنامه سودمندی نمی تواند در دفاع از حقوق مردم افغانستان در نشست شورای امنیت صادر شود. چین و روسیه یک بار دیگر روبروی غرب قرار گرفته‌اند و نمی‌خواهند به رفتاری دست بزنند که احتمال همکاری آینده آنان با طالبان را به خطر اندازد.

کشورهای اروپایی نیز که اخیرا خاک افغانستان را ترک گفته‌اند، هیچ تمایلی ندارند به دخالت در آن کشور بپردازند. پرزیدنت بایدن هشدار داده که اگر منافع امنیتی ایالات متحده در افغانستان به خطر افتد، به اقدام نظامی دست خواهد زد. ولی هیچ گروهی و به ویژه طالبان، این هشدار را جدی نمی‌گیرد.

باور عمومی بر آن است که پرزیدنت بایدن مرتکب یکی از بزرگترین اشتباهات سیاسی دولت خود در صحنه بین‌المللی شده و این امر پیامدهای ناگواری برای سراسر جهان و خود ایالات متحده خواهد داشت.

نماینده روسیه در امور افغانستان ادعا کرد که دولت مسکو طالبان را خطری امنیتی در آسیای میانه نمی‌داند و دولت چین نیز اعلام کرد که راه های همکاری با طالبان را مورد بررسی قرار می دهد.

کشورهای اروپایی و ایالات متحده و همچنین دبیرکل سازمان ملل گفته‌اند: دولتی که به زور سرنیزه به روی کار آید مشروعیت نخواهد داشت و نباید به رسمیت شناخته شود.

سرکردگان طالبان ادعا کرده‌اند که آن ها قصد پایمال ساختن حقوق انسانی را ندارند و در صدد تعرض به هیچ کشور دیگر نیستند. ولی این ادعا، همانند همه ادعاهای پیشین طالبان فاقد ارزش اجرایی می‌باشد و ترفندی برای آرام کردن مردم افغانستان و جامعه بین المللی است تا بتواند بدون مزاحمت، استقرار خود در کابل و سراسر افغانستان را تکمیل کند.

آقای منشه امیر، تحلیلگر امور خاور میانه، در مصاحبه‌ای که امشب توسط آقای شهرام همایون در تلویزیون کانال یک برگزار شد، در پاسخ به سخنان جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی پرزیدنت ترامپ، که گفته است اگر ترامپ بود، مثل بایدن رفتار می‌کرد و سربازان را فرا می‌خواند، گفت: «بله، پرزیدنت ترامپ برنامه جامعی را برای خروج از افغانستان مشخص کرده بود ولی شیوه این عقب نشینی و زمان آن بسیار بد انتخاب شده شده بود. به عنوان مثال، خروج سربازان در اوج تابستان انجام گرفت که همه جاده‌ها در افغانستان باز است و طالبان می توانستند به سرعت خود را به نقاط مختلف برسانند، در صورتی که اگر این خروج در شرایط برف و باران پائیز یا زمستان انجام می‌گرفت، امکان عملیات طالبان کمتر می شد».