شکیبایی همه کشورها از آمریکا تا اروپا و از امیرنشین ها تا کره جنوبی و از روسیه تا اسرائیل دارد تمام می شود

چنین تلاش بین المللی برای جلوگیری از اتمی شدن رژیم ایران، و جلوگیری از یک درگیری گسترده نظامی که ممکن است منطقه را به یک جنگ گسترده بکشاند، تا کنون سابقه نداشته است.

این تلاش ها در هفته های اخیر از آمریکا تا اروپای و از روسیه تا اسرائیل و حتی کره جنوبی را دربر گرفته است و هدف آن است که رژیم ایران به ستانه تولید بمب هسته ای نرسید و در همان حال، تلاش دیپلماتیک ادامه یابد و به جنگ نرسد.

دولت های اروپایی که تا چندی پیش با رژیم ایران مماشات می کردند تا شاید به دوستی روابط و مبادلات بازرگانی فیمابین آسیبی وارد نشود، اکنون به صراحت ابراز نگرانی می کنند که برنامه های اتمی ایران به خط قرمز رسیده و جنبه خطرناکی گرفته است و این روند باید متوقف شود.

اکنون تلاش به مرحله ای رسیده که رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتم، به این سو و آن سوی دنیا راه افتاده تا کشورهای نفوذ گذار دنیا را وادار سازد به رژیم ایران فشار آورند که دوباره به بازرسان اجازه دهد که بتوانند به رصد کردن برنامه های اتمی ادامه دهند.

گروسی، که او نیز تا دیروز می کوشد فضای خوش بینانه و مثبتی نسبت به روابط رژیم ایران و آژانس ایجاد کند، در دیدار از واشنگتن، به صراحت گفت رژیم ایران از یک شو به برنامه های اتمی شتاب بخشیده و بر ذخیره اورانیوم شصت درصدی افزوده و به تولید سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می دهد، و در همان حال دوربین را به روی بازرسان بسته و اجازه تعمیر و نصب دوباره دوربین ها در تاسیسات کرج را هم نمی دهد.

روسیه نیز بارها به حکومت ایران توصیه کرده تا این حد در مورد بازگشت به مذاکرات برجامی شانه خالی نکند.

ایالات متحده برای مشورت با شریکان منطقه ای و جهانی خود، رابرت مالی سرپرست امور تحریم علیه رژیم ایران، حتی به امیرنشین های حوزه خلیج فارس نیز سفر کرد و با وزیر خارجه عربستان نیز به گفتگو پرداخت تا از دیدگاه های آن ها آگاه شود. بلینکن نیز در همین رابطه سفرها و گفتگوهای متعددی انجام داد که دامه تماس های آمریکایی به دولت کره جنوبی نیز رسیده است.

رافائل گروسی به خبرنگاران گفت که به ایالات متحده رفته بود تا با آنها مشورت کند و بتوانند راه سازنده ای بیابند. رئیس آژانس بین المللی در پاسخ به پرسشی گفت که  دایر بر این که آیا باید رفتارهای کنونی رژیم ایران را محکوم دانست، پاسخ آری داد، ولی از توضیح بیشتری درباره دیدگاه خود طفره رفت.

گروسی با استناد به وعده هایی که رژیم ایران در آخرین سفرش به تهران داده بود، نگذاشت که شورای حکام آژانس قطعنامه ای در نکوهش رفتار رژیم ایران صادر کند. ولی اکنون که همه پنجره ها را بسته می بیند، خواهان نکوهشی است که اگر شدید باشد موجب ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت خواهد شد.