طالبان با تسلط بر شهرهای افغانستان، پیام مرگ با خود دارند، ولی شورای امنیت به یک بیانیه بسنده می‌کند

پیشروی طالبان در شهرهای مختلف افغانستان با سرعت ادامه دارد و آشنایان امور در ایالات متحده ارزیابی می‌کنند که حداکثر تا سه ماه دیگر، تسلط طالبان بر سراسر افغانستان کامل خواهد شد. در ساعات امروز (شنبه) نیز اعلام شد که چند شهر و آبادی دیگر در نقاط مختلف افغانستان به اشغال طالبان در آمده و در برخی نقاط، فرمانداران بی آن که نبرد کنند، شهر را به دست طالبان سپرده‌اند.

صدها هزار نفر از مردم محنت زده افغانستان، از ترس خشونت و کشتاری که طالبان علیه شهروندان به راه می اندازد، به سوی کابل پایتخت که مورد حفاظت نسبی قرار دارد فرار کرده اند و شمار زیاد دیگری، به مرزهای ایران و پاکستان پناه برده‌اند.

در ایالات متحده و جهان، تصمیم پرزیدنت بایدن برای بیرون بردن سربازان آمریکایی و نیروهای ائتلاف، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در طول دو دهه اخیر، چهار رئیس جمهوری در آمریکا قول داده بودند که سربازان خود را از افغانستان بیرون خواهند آورد و پرزیدنت بایدن اکنون می‌گوید که او این خواسته روسای جمهوری پیشین را عملی ساخته است و مردم باید خوشحال باشند. ولی پرزیدنت ترامپ و برخی دیگر از سیاستمداران آمریکایی و خارجی، دولت پرزیدنت بایدن را متهم می سازند که بدون آماده سازی قبلی و در بدترین شرایط به ترک افغانستان پرداخته، و این در صورتی است که او به خوبی می دانسته است که ارتش و دولت افغانستان، هنوز برای ایستادگی در برابر طالبان، توانایی لازم را ندارند.

یکی از قربانیان اصلی این فاجعه، زنان افغانستان هستند که در سال های اخیر، برای رسیدن به تساوی حقوق با مردان و نیل به مقام شایسته خود در جامعه افغانستان به دستاوردهای بزرگ رسیده بودند و اکنون همه این امتیازات را دوباره از دست می‌دهند.

طالبان دانش اندوزی زنان و دختران را نیز ممنوع می‌دانند و به هر شهری که می‌رسند، یکی از نخستین اقدامات آنان، آتش زدن مدارس دخترانه و محروم کردن دختران به رفتن به سر کلاس می‌باشد.

دختر جوان افغان که پس از تصرف بلخ به دست طالبان اعدام شد

طالبان در یکی از شهرها، دختر ۲۱ ساله ای را که با شلوار جین و بدون مرد محرم به خیابان آمده بود، در برابر چشمان مردم تیرباران کردند و جنایات بسیار دیگری نیز مرتکب شدند.

رهبران کشورهای اروپایی، دولت ایالات متحده و حتی حکومت های چین و روسیه نیز این جنایات را محکوم دانستند. ولی هیچ کشوری هنوز حاضر نشده است به کمک مردم افغانستان بشتابد و با طالبان رویارویی کند.

تنها اقدام شورای امنیت که ممکن است جنبه مزاح داشته باشد، آن است که کشورهای عضو قصد دارند بیانیه ای در نکوهش طالبان انتشار دهند. قرار است این بیانیه با امضای رئیس دوره‌ای شورای امنیت، و نه با امضای همه کشورهای عضو شورا، انتشار یابد. بدیهی است که طالبان بر چنین اعلامیه ای که کوچکترین اقدامی پشت سر آن نخواهد بود، لبخند تمسخر می زنند.

حکومت اسلامی ایران با اشتیاق در انتظار خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان است. ولی حدود سه هزار سرباز هنوز در کابل مستقر هستند تا بتوانند از سفارت آمریکا و شهروندانی که هنوز در کابل به سر می برند حفاظت کنند.

تسلط کامل طالبان بر اقغانستان، یک بار دیگر به جهانیان گوشزد می‌کند که هنوز تعصب دینی در منطقه خاورمیانه و برخی نواحی آسیایی، بیشترین تسلط را دارد.