عربستان تایید کرد که گفتگو با رژیم ایران درباره عادی سازی روابط دیپلماتیک، یک موفقیت ابتدایی داشته است

سخنگوی وزارت خارجه عربستان سعودی تایید کرد که تلاش های حکومت ایران برای عادی سازی مناسبات، به نتیجه اولیه رسیده و آن این که توافق برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد به دست آمده، ولی هنوز نهایی نشده است.

در دیماه شش سال پیش بود که رژیم ایران کارزار تبلیغاتی گسترده ای را در حمایت از یک روحانی شیعه به نام نمر النمر آغاز کرد که به اتهام توطئه علیه خاندان سعودی در عربستان به مرگ محکوم شده بود. النمر به تقلید از روح الله خمینی، شیعیان عربستان و همه مسلمانان جهان را فرا خوانده بود که علیه خاندان سعودی بپا خیزند و آن رژیم را براندازند.

طبق قوانین عربستان، آنانی که علیه موجودیت رژیم به تحریک مردم می پردازند، باید اعدام شوند.

رژیم ایران تصور می کرد که با به راه انداختن کارزار بتواند افکار عمومی مسلمانان جهان را به سوی خود بکشاند که در این تلاش شکست خورد و حکم اعدام در مورد النمر به اجرا درآمد. گروهی از اوباش حکومتی سفارتخانه عربستان در تهران و همچنین کنسولگری آن کشور در مشهد را به آتش کشیدند.

عربستان از آن هنگام مناسبات خود را با رژیم ایران قطع کرد. ولی از چند ماه پیش، با میانجیگری دولت عراق، گفتگوهای محرمانه ای بین ایران و عربستان آغاز گردید که رژیم تهران ابتدا برگزاری آن را تکذیب کرد. ولی حسین امیرعبداللهیان در این هفته مهر تایید بر آن گذاشت. وزیر خارجه دولت رئیسی ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور به زودی عادی شود.

یکی از شرایط عربستان آن است که رژیم ایران به حوثی های یمن دستور دهد حملات نظامی علیه عربستان و هدف های غیرنظامی آن را متوقف سازند. ولی این خواسته هنوز توسط رژیم ایران تامین نگردیده و در همان روزهایی که تماس دو کشور ادامه داشت، حوثی ها دوباره با پهپاد انتحاری به فرودگاه در داخل عربستان حمله کردند که دست کم ده زخمی به جای گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه عربستان گفت که اگر مذاکرات به خوبی پیش رود، روابط فیمابین تا چند هفته دیگر می تواند به حال عادی باز گردد.

رژیم ایران قصد دارد با عادی سازی روابط ، نگذارد که عربستان نیز همانند امارات عربی متحده و بحرین، به پیمان صلح با اسرائیل بپیوندد و یا حاضر به همکاری با اسرائیل برای برپایی یک پیمان نظامی به سبک ناتو شود.

وزیر خارجه حکومت ایران حسین امیرعبداللهیان نیز در روزهای اخیر از پیشرفت مذاکرات با عربستان خبر داده بود. ولی یکی از شرایط اصولی عربستان آن است که رژیم ایران حوثی های یمن را از ادامه دست اندازی علیه خاک عربستان باز دارد.