عفو بین‌الملل:‌ طالبان ۹ مرد هزاره را به صورت دسته جمعی کشت

سازمان عفو بین‌الملل، گروه تروریستی طالبان را متهم کرد بین روزهای چهارم تا شش ژوئیه، ۹ مرد از اقلیت هزاره افغانستان را به شدت شکنجه کرده و کشته‌اند.

این سازمان حقوق بشری در گزارش خود که روز پنج‌شنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) منتشر شده است، اعلام کرد که این کشتار پس از تصرف ولایت غزنی و به صورت «دسته جمعی» انجام شده است.

بر اساس این گزارش، قربانیان، از اهالی روستای «موندرخت» در ولسوالی مالستان غزنی بوده‌اند. عفو بین‌الملل به نقل از یکی از شاهدان این کشتار خبر داده که طالبان شش نفر از این افراد را با شلیک گلوله و سه نفر دیگر را پس از شکنجه شدید کشته‌اند.

بر اساس این گزارش، شاهدان عینی در گفتگو با محققان عفو بین الملل، در مورد قتل‌هایی که بین چهارم تا ششم ژوئیه در روستای موندرخت در ولسوالی مالستان رخ داد، اظهارات هولناکی داشتند. شش نفر از مردان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و سه نفر تحت شکنجه کشته شدند، از جمله یک مرد که با دستمال دور گردن خود خفه شده  و ماهیچه‌های بازوی او بریده شده بود.

به گزارش عفو بین الملل، این قتلهای وحشیانه احتمالا بخش کوچکی از مجموع جنایات گروه ترویستی طالبان تا به امروز را شامل می شود، زیرا این گروه خدمات تلفن همراه  را در بسیاری از مناطقی که اخیرا تصرف کرده اند قطع کرده است و عکسها و فیلمهایی را که از این مناطق به اشتراک گذاشته می شوند، کنترل می‌کند.

اگنس کالامارتا، رئیس عفو بین‌الملل گفت: «این کشتارهای وحشیانه که با خونسردی انجام شده است، یادآور رفتار گذشته طالبان و نشانه‌ای هولناک از حاکمیت طالبان در آینده خواهد بود».

وی افزود: «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید یک مکانیسم تحقیق قوی برای مستندسازی، جمع آوری و حفظ شواهد جنایات جاری و نقض حقوق بشر در سراسر افغانستان راه اندازی کند. این امر برای اطمینان از تصمیم گیری آگاهانه توسط جامعه بین المللی و مبارزه با مصونیت از مجازات که همچنان به جنایات سنگین در افغانستان دامن می زند، حیاتی خواهد بود».

رئیس عفو بین‌الملل گفت: «کشتارهای هدفمند در افغانستان نشان می‌دهد که اقلیت‌های قومی و مذهبی تحت حکومت طالبان همچنان در معرض خطر هستند».

گزارش عفو بین‌الملل در حالی منتشر شده است که تروریست‌های طالبان در روزهای گذشته و پس از تصرف کابل، تلاش می‌کنند با عوامفریبی به سبک خمینی در بهمن ۵۷، چهره‌ای جدید و معتدل از خود نشان دهند.

هزاره‌ها در افغانستان که اکثرشان شیعه هستند، سومین گروه جمعیتی این کشور را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش‌هایی که در سال‌های گذشته از وضعیت هزاره‌ها منتشر شده است آن‌ها پیش از این نیز با تبعیض و آزار مواجه بوده‌اند.