علیرغم قردارداد ۲۵ ساله، حتی کشتی های بازرگانی چین هم از ترس تحریم آمریکا حاضر به ورود به بنادر ایران نیستند

یک کمپانی بین المللی ردیابی کشتی های نفتکش در آخرین گزارش خود فاش ساخت که دولت چین نه تنها از بیم مجازات های اقتصادی از جانب ایالات متحده، به کشتی های ایرانی اجازه لنگر انداختن در بنادر آن کشور را نمی دهد، بلکه اکنون، کشتی های چین نیز حاضر نیستند از بیم همان تحریم ها، وارد بنادر ایران شوند.

این مقررات در حالی اعمال می شود که رژیم ایران قرارداد همکاری های ۲۵ ساله با چین امضا کرده که بخش اعظم آن به امید همکاری های اقتصادی و بازرگانی می باشد. ولی یک بار دیگر معلوم می شود که سود دولت چین در ادامه مبادلات با ایالات متحده بسیار بالاتر از حجم داد و ستد با ایران است و از این رو خود را به تحریم های آمریکا تسلیم می کند.

ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین، با این بهانه ممنوع گردید که آن ها از سوخت متعارف استفاده نمی کنند و باعث آلودگی هوا می شوند و از این رو، حق لنگر انداختن در بنادر چین به آنها داده نمی شود. ولی بعید می نماید که این بهانه نیز معتبر باشد.

در گزارش های پیشین نیز آمده بود که بسیاری از شرکت های کشتیرانی جهان هم، بنادر جنوبی ایران را تحریم کرده و از رفت و آمد به آن جا خودداری می روزند و از تحریم های آمریکایی بیم دارند.

بدین سان، گرچه خمینی گفته بود “مریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند” و محمود احمدی نژاد نیز همان سخنان را تکرار کرده و اعلام داشته بود،  که برنامه های اتمی رژیم همانند قطاری است که به سرعت  در حرکت است و ترمزهای آن را به بیرون پرتاب کرده اند و کسی نمی تواند آن را متوقف کند.

یک تحلیلگر ایرانی به نام مسعود دانشمند روز گذشته (شنبه) به خبرگزاری ایلنا گفت: اکنون موقعیت ایران به چنان وخامتی رسیده که حتی کشتی های چینی و گروه های وابسته به آن حاضر نیستند خطر لنگراندازی در بنادر ایران را بپذیرند.

علی خامنه ای سال گذشته گفت که رژیم ایران باید از غرب سلب امید کرده و به شرق، یعنی چین و روسیه چشم بدوزد. ولی دولت چین، حتی پس از امضای قرارداد همکاری های ۲۵ ساله، همچنان به تحریم های آمریکایی علیه رژیم ایران گردن می نهد.