غول‌های نفتی بی پی و شل از بازگشت رژیم ایران به بازار نفت نگران اند 

پس از همه گیری کرونا،  ارزش سهام غول‌های نفتی بی پی و شل به نصف رسید. اما پس از  رونق اقتصاد جهان سهام این شرکت‌ها دوباره رشد پیدا کرد. اکنون با بازگشت حکومت ایران به بازار نفت دوباره این غول‌های انرژی را به نگران کرده است.

 

این در حالی که در این هفته سهام دو غول انرژی شل و بی‌ پی به دلیل افزایش آمار بیماران کرونایی حدود سه درصد کاهش پیدا کرد. مسئله دیگری که می‌تواند سبب کاهش قیمت نفت و ارزش سهام یادشده شود بازگشت دوباره حکومت ایران به بازار نفت است.

ایران عضو سازمان اوپک، گروه کشورهای تولیدکننده نفت است و در مسیر دستیابی به توافق هسته‌ای جدید قرار گرفته است.

در همین راستا،  سایت خبری آلمانی که در زمینه مسائل بورس فعالیت می‌کند بازگشت ایران به بازار نفت به معنای افزایش عرضه نفت و بیشتر شدن ذخیره بیش از حد نفت خام است.

گرچه افزایش تقاضا برای نفت هم‌زمان با آغاز فعالیت اقتصاد جهانی در طی هفته‌ها و ماه‌های آتی می‌تواند سبب ثبات بهای نفت بشود، ولی از نظر شماری از کارشناسان ورود ایران به بازار و  افزایش قابل توجه احتمالی صادرات نفت این کشور بر قیمت نفت تاثیری معکوس خواهد گذاشت.

سطح فعلی قیمت نفت سود غول‌های نفتی شل و بی‌پی را زیاد کرده است. سهام‌داران این شرکت‌ها تلاش می‌کنند با وجود افت و خیز بهای نفت خونسردی خود را حفظ کنند و سهام خود را نفروشند.

شل و بی پی جزو شرکت‌هایی هستند که “سود سهام” خود را به سهام‌داران برمی‌گردانند.

پرداخت سود سهام شرکت شل حتی در دوره کرونا نیز قطع نشده است.