فرانسه و بریتانیا از سازمان ملل خواستار ایجاد “منطقه امن” در کابل شدند

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، امروز یکشنبه، گفت: «فرانسه و بریتانیا فردا دوشنبه در نشست اضطراری سازمان ملل درباره افغانستان، از این سازمان می‌خواهند که برای ایجاد “منطقه امن” در کابل، پایتخت افغانستان، برای حفاظت از عملیات بشردوستانه تلاش کند».

مکرون گفت: «این بسیار مهم است. این می تواند چارچوبی را برای سازمان ملل فراهم کند تا در موارد اضطراری در افغانستان اقدام کند».

رهبر فرانسه افزود که بیش از همه، این منطقه امن به جامعه بین المللی اجازه می دهد “فشار بر طالبان” را که اکنون در افغانستان در قدرت هستند، ادامه دهد.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد – فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده، روسیه و چین – فردا دوشنبه برای بحث در مورد وضعیت افغانستان دیدار خواهند کرد.

مکرون گفت: «پاریس و لندن از این فرصت برای ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای استفاده می‌کنند که هدف آن، ایجاد “منطقه امن” در کابل، تحت کنترل و نظارت سازمان ملل متحد است تا به عملیات بشردوستانه ادامه دهد».

اظهارات مکرون در حالی است که تلاش‌های بین‌المللی برای انتقال هوایی اتباع خارجی و افغانهای آسیب پذیر از افغانستان رو به پایان است.

فرانسه روز جمعه (پریروز) به تلاش‌های خود برای تخلیه از کابل خاتمه داد و بریتانیا نیز دیروز شنبه عملیات نجات اتباع خود را به پایان رساند.

نیروهای آمریکایی در شرایط خطرناک و هرج و مرج تلاش می‌کنند تا عملیات تخلیه گسترده از فرودگاه کابل را تا مهلت مقرر ۳۱ اوت به پایان برسانند.

رئیس جمهور فرانسه دیروز (شنبه) اعلام کرد که مذاکرات با طالبان، برای “محافظت و بیرون بردن” اتباع افغانِ در معرض خطر پس از ۳۱ اوت، آغاز شده است.

امانوئل مکرون، که برای شرکت در نشست بغداد به عراق سفر کرده است، افزود که با کمک قطر، که روابط خوبی با طالبان دارد، امکان عملیات بیشتر حمل و نقل هوایی وجود خواهد داشت.

وی گفت که فرانسه از ۱۷ اوت، ۲۸۳۴ تن را از افغانستان خارج کرده است.