فرستاده آمریکایی: مذاکرات با اروپا برای تحریم ایران موجب رضایت است

یک مقام آمریکایی می گوید که در مذاکرات با سه کشور عمده اروپایی بر سر سرنوشت توافق اتمی موسوم به برجام پیشرفت هایی به دست آمده که موجب خرسندی می باشد. ساعاتی پیش از آن، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که نمایندگان ارشد فرانسه، آلمان و بریتانیا نسخه ای برای تامین خواسته های پرزیدنت ترامپ در مورد برجام تهیه کرده اند که ممکن است نظر همه جوانب غربی را تامین کند.

در این گزارش آمده است که سه کشور اروپایی پیشنهاد کرده اند که برجام در موقعیت خود بماند، ولی همزمان، کشورهای غربی رشته تحریم های جدیدی را در رابطه با برنامه های موشکی حکومت ایران برقرار سازند.

ظاهرا، این راه حل تامین کننده هدف اصلی ایران و کشورهای اروپایی در مورد باقی ماندن برجام می شود، ولی هم زمان خواسته های آمریکا را تامین می کند و رژیم ایران هدف تحریم های سنگین تری قرار می گیرد.

ولی بعید است که این طرح بتواند پاسخگوی معیارهای تعیین شده از جانب پرزیدنت ترامپ شود. رئیس جمهوری ایالات متحده خواستار آن شده که کنترل فعالیت اتمی ایران در چارچوب برجام بسیار جدی تر شود، تعهد ایران به خودداری از ادامه برنامه های اتمی، بدون محدودیت زمانی و برای ابد باشد و همچنین حکومت ایران تعهد کند برنامه های موشکی را متوقف می سازد.

به گفته برخی آگاهان، نسخه پیشنهادی اروپائیان هیچ یک از این سه خواسته آمریکایی را تامین نمی کند.

پرزدینت ترامپ به عنوان معیار چهارم گفته است که اگر سه معیار اول تامین نگردد، ایالات متحده به طور خودکار و بدون هشدار قبلی از برجام بیرون خواهد آمد.

این واقعیت که وزیر تازه ای برای اداره امور سیاست خارجی ایالات متحده تعیین شده، می تواند موضع اعلام شده از جانب پرزیدنت ترامپ را سخت تر سازد.

برایان هوک، فرستاده آمریکایی در توضیح خوش بینی خود برای رسیدن به توافق با سه کشور اروپایی گفت که دستور العمل پرزیدنت ترامپ برای ماموریت او، بررسی این موضوع بوده که آیا اروپائیان حاضر به همکاری و تلاش مشترک هستند یا خیر، و دستوری دیگری برای پس از این مرحله صادر نشده است.

علیرغم این خوش بینی، در واشنگتن این ارزیابی قوت گرفته که ایالات متحده بالاخره از برجام خارج خواهد شد و آنگاه اروپائیان باید تصمیم بگیرند که آیا از آمریکا پیروی خواهند کرد و یا همچنان چارچوب برجام را با همکاری روسیه و چین و ایران نگاه خواهند داشت.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و یکی از چهره های اصلی امور اتمی کشور، در واکنش به رویدادهای اخیر، در یک رشته اظهار نظرهای کلی گفت که اگر در برجام تغییر داده شود، غربی ها باید عواقب آن را متقبل شوند. او دقیقا نگفت که ایران متقابلا چه خواهد کرد. ولی خود عراقچی در فرصت های پیشین گفته بود که حکومت ایران نیز ممکن است برجام را ترک گوید و به برنامه های اتمی خود باز گردد.

در این حال، به گفته ناظران، حکومت ایران همچنان تحولات در روابط ایالات متحده و کره شمالی را به دقت دنبال می کند تا ببیند که کدام یک از طرفین در این رقابت بسیار دشوار و حساس دیپلماتیک پیروز خواهد شد.

مقامات آمریکایی می گویند که برنامه دیدار احتمالی بین رهبران ایالات متحده و کره شمالی به قوت خود باقی است. ولی هنوز معلوم نیست که حتی اگر این دیدار انجام گیرد، آیا پیامدهای عملی نیز خواهد داشت – و اگر مذاکرات بی نتیجه پایان یابد، ایالات متحده به چه نوع اقداماتی دست خواهد زد.

دو روز پیش در وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتم دیدار دیگری نیز با شرکت نمایندگان ارشد همه کشورهای دست اندرکار برنامه های اتمی ایران با حضور عباس عراقچی برگزار گردید که در آن گفته شده ایران به تعهدات خود در مورد برجام به خوبی عمل کرده است.

یک دیدگاه

  1. باز یه نرمش قهرمانه دیگر و یه جام زهر دیگر وباز روز از نو روزی از نو در تعجب هستم که دولت مردان امریکا و غرب در چه زمانی میخواهند از اشتباهاتشان دست بردارند تا چه زمانی میخواهند روابط دوستانه و برادرانه پایدار ودائمی با مردم و کشور ایران را با منافع زودگذرعوض کنند. چرا به جای فشار و تحریم بخاطر سلاح های هسته ای و موشک و دخالت در امور کشورهای دیگر و تروریسم که تاثیری بر حاکمان و خانواده آنان نداشته و مردم عادی را هدف قرار میدهد و با یک نرمش قهرمانه و یا یک جام زهر تمام زحمات به هدر میرود برای یک بار هم که شده فشار وتحریم را به خاطر نقض حقوق بشر ، نقض حقوق زنان ، نبودن آزادی مذهبی و عدم انتخابات آزاد و کشتار معترضان و… اعمال نمیکنند. چرا جانیان و جنایتکاران را به خاطر جنایات شان به دادگاه های صالح نمی کشانند.مگر جنایت خاوران جنایت علیه بشریت نیست
    چرا فشار و تحریم ها را برروی مسائلی متمرکز نمیکنند که با اصل نظام مرتبط است و با هیچ نرمش قهرمانانه ای قابل مذاکره نیست که اگر مذاکره کنند و کوتاه بیایند اصل نظام عوض میشود و حکومت دیگر قادر به ایستادگی در برابر مردم نیست و چرا بازیگر اصلی در دوام این نظام را هدف قرار نمی دهند .بازیگیری که تمام اقتصاد ایران را با درست کردن شرکت های صوری قبضه کرده و هزاران چراهای دیگر. آیا انتظار دارید مردم ایران به شما اعتماد کنند.

Comments are closed.