فرستادۀ آمریکا گفته است که طرح صلح جدید آن کشور در حال آماده شدن است

گرین بلات، فرستاده ویژه دولت آمریکا برای پیشبرد صلح

یک روزنامه عرب زبان می نویسد که تهیه  طرح جدید ایالات متحده برای پیشبرد صلح بین اسرائیل و فلسطینی مراحل پایانی خود را می گذراند و به زودی به طرفین ارائه خواهد شد.

روزنامه الحیاه چاپ لندن، این خبر را از قول محافل دیپلماتیک اروپایی انتشار داده که می گویند مستقیما از زبان حقوقدان جیسون گرین بلات فرستاده ویژه پرزیدنت ترامپ برای پیشبرد صلح اسرائیلی – فلسطینی،  در دیدار اخیر شنیده اند..

گرین بلات در ماه های اخیر، روزها و هفته های متمادی را در اورشلیم و رام الله سپری کرده و با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی گفتگوهای طولانی داشته و با ریشه های نزاع و خواسته های طرفین به خوبی آگاه شده و اکنون می گوید که طرح آمریکایی تقریبا تکمیل شده است.

به نوشته الحیاه، گرین بلات به دیپلمات های اروپایی گفته است که حتی اگر فلسطینی ها این طرح را رد کنند، ایالات متحده برای اجرای آن به کوشش ادامه خواهد داد.

این روزنامه ادعا می کند که عربستان سعودی، اصول کلی برنامه ای را که ایالات متحده در دست تنظیم دارد می پذیرد. همچنین دولت های مصر و اردن نیز با آن موافقت دارند و امیرنشین های عرب حوزه خلیج فارس هم که معمولا پیرو عربستان سعودی هستند با آن موافقت می کنند.

فلسطینی ها تا کنون قاطعانه گفته اند که به هیچ چیز کمتر از تسلط بر همه زمین هایی که اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به تصرف در آورد بسنده نمی کنند و می خواهند اورشلیم شرقی پایتخت آن ها باشد و اسرائیل با بازگشت میلیون ها نفر فلسطینی که پدرانشان از آوارگان جنگ استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به علت حمله ارتش های عربی بوده اند، موافقت کند.

اسرائیل همه این خواسته ها را رد کرده و می گوید که فلسطینی ها باید همگی در کشور فلسطینی اسکان گیرند، اورشلیم یکپارچه پایتخت جاودان اسرائیل است و آبادی های اسرائیلی در کرانه غربی باید در جای خود بماند.

روزنامه الحیاه نوشت: در همایش اخیر وزیران خارجه کشورهای عربی که در چارچوب اتحادیه عرب، در قاهره برگزار شد،  به وضوح به وزیر خارجه فلسطینی گفته شده که همه کشورهای میانه رو عرب طرح پیشنهادی ایالات متحده را می پذیرند و فلسطینی ها نیز باید با آن موافقت کنند.

به نوشته این روزنامه، وزیران خارجه عربی گفته اند که اعضای اتحادیه عرب فقط به صورت زبانی از خواست فلسطینی ها حمایت خواهند کرد، ولی در همان حال از آنان انتظار دارند که واقعیات را بپذیرند و از لجاجت دست بردارند.

این گزارش روزنامه الحیاه هنوز از منابع دیگر مورد تائید قرار نگرفته است. ولی صائب عریقات مقام ارشد فلسطینی و مسوول مذاکرات صلح با اسرائیل دو هفته پیش ابراز نگرانی کرده بود که ایالات متحده می خواهد سراسر اورشلیم در اختیار اسرائیل باشد و فلسطینی ها از بسیار از خواسته های خویش صرفنظر کنند.

 

3 دیدگاه‌

  1. به همین خداوندی خدا و به ظلمی که داره به عجم میره یه کاری میکنیم همش مال اسراییل شه.تو فقط یه دور سوره اسراییلو بخون.حالا ببین.بگو اگر یک وجب از مناطق استحفاظی داوود قرار باشه مال عرب یا فلسطین یا هر خر دیگه ایی باشه اصلا از شرق تا غرب اسلامو به اتم میبندم.تا یک دهم از این نیل تا فرات مالت نشده کوتاه نیا

  2. تازه من بنا به روایات تاریخی میگم یک دهم بنا به اصل سند که قرآنه نصف نیل تا فرات مال یهوده اسحاق نصف دیگش مال اسماعیله.چون تو قرآن اسم دو تا بچه از حضرت ابراهیمه.عرب فک نکنه به همین الکیهاستا.

  3. حالا ببین من چی میگم برو یه اصلاح سند بکن مثلا اون چیزای تورات که با قرآن مطابقت نداره نمیخونه را حذف کن سوره اسراییلم که خاص شماست به تورات اضافه کن نصف نیل تا فراتو وردار.منم اوستا میخونم ولی میدونم دیگه آتش پسر اهورا مزدا نیست ولی خداوند نور آسمانها وزمین است حالا چه نوری من نمیدونم.میشی مسلمان ولی به تورات و یهودیتت میمونی دینم که خدا میگه زور نیست نمازتو به سبکه موسی بخون فقط یه اصلاح سند کردی ۴ تا غلط املایی را زدی.منم دو تا کتاب دارم اوستا و قرآن ولی اوستا را آخرش بیشتر دوست دارم چون خاص خودمه.یه حدود مدرن هم بزار برا ده فرمان موسی.مثلا زندان برای جرم زنا

Comments are closed.