فرمانده حشد الشعبی متهم به ترور کنشگران عراقی با پادرمیانی حکومت ایران آزاد شد

منابع نزدیک به شبه‌نظامیان حشد الشعبی وابسته به حکومت ایران در عراق، اعلام کردند که قاسم مصلح، فرمانده حشد الشعبی که به اتهام ترور کنشگران عراقی بازداشت شده بود، با پادرمیانی حکومت ایران، امروز آزاد شد.

شبکه خبری العربیه به نقل از  منابع موثق گفتند که دادگاه عراق، قاسم مصلح را به‌دلیل فقدان دلایل کافی و شواهد مربوط به اتهام قتل آزاد کرده است.

آنان آزادی مصلح را تایید کردند اما در عین حال تاکید کردند  که منابع رسمی مانند دستگاه قضایی یا نهادهای رسمی دولت الکاظمی  از ترس اعتراضات خیابانی مردم هنوز علنا آزادی او را اعلام نکرده‌اند.

این در حالی است که شامگاه سه‌شنبه یک مقام دولتی عراقی به روزنامه شرق الاوسط گفته که این تصمیم هنوز صادر نشده است، شاید ظرف چند روز آینده آزاد شود اما این منبع خبر آزادی مصلح را رد نکرد.

ار سوی دیگر منابع حشد الشعبی از آمادگی خود برای استقبال از فرمانده متهم به ترور فعالان سیاسی عراق که از بازداشت یک هفته‌ای آزاد شده است، خبر دادند.

شبکه خبری العربیه در این باره در گزارشی گفت، آزادی قاسم مصلح احتمالا به از سرگیری تظاهرات اعتراضی در شهر کربلا منجر خواهد شد.

گزارشگر «العربیه» گفت بسیاری از خانواده‌های فعالان سیاسی که در این شهر ترور شدند، روز گذشته اعلام کردند که درصورتیکه متهمان به قتل فرزندانشان بدون مجازات آزاد شوند، آنها دست به تظاهرات خواهند زد.

مادر ایهام الوزنی یکی از برجسته‌ترین فعالان سیاسی عراقی در کربلا که اخیرا به دست افرادی مسلح ترور شد، گفت فرزندش قبلا توسط قاسم مصلح تهدید به قتل شده بود.

پیشتر فعالان سیاسی عراق هم  یک نوار صوتی را از شامل مکالمه دو فعال سیاسی ترور شده را منتشر کردند که در آن یکی از فعالان به دوست خود می‌گوید او توسط مصلح تهدید به قتل شده است.

به‌رغم انتشار اخبار ضد و نقیض از آزادی این فرمانده، تاکنون دولت و قوه قضائیه عراق درباره آزادی یا ادامه بازداشت مصلح هیچ اظهار نظری رسمی نکرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که مشاور سیاسی یکی از رهبران سیاسی عراقی به روزنامه «شرق الاوسط» گفته است :  در عراق همه بر این باورند که احتمال وقوع درگیری میان حشد الشعبی و دولت عراق زیاد است.

او افزود که تلاش سیاسی تعدادی از رهبران سیاسی عراق خواستار بازگرداندن شرایط به قبل از بحران بازداشت قاسم مصلح هستند.

نیروهای امنیتی عراق به دستور قوه قضائیه عراق در چارچوب قانون ضد تروریسم ، مصلح را در تاریخ ۲۶ ماه می به اتهام ترور کنشگران عراقی بازداشت کردند.

بازداشت او باعث خشم جناح‌های مسلح به‌ویژه برخی از اعضای حشد الشعبی شد. در پی این بازداشت نیروهای حشد الشعبی ساختمان دبیرخانه عمومی شورای وزیران در منطقه سبز واقع در بغداد را محاصره کردند.