فرمانده ستاد فرماندهی علیه رژیم ایران: ارتش اسرائیل این توانایی را دارد که برنامه اتمی ایران را نابود کند

یکی از امیران ارتش اسرائیل که مسئولیت رسیدگی به خطرات نظامی از جانب رژیم ایران به او سپرده شده است، ارزیابی کرد که اسرائیل از توانایی دفاعی قاطعی برخوردار است و می تواند برنامه اتمی رژیم ایران را نابود کند.

ماه گذشته اعلام شد که ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل دستور داده که سه نهاد ارشد در ارتش برنامه های برای متوقف ساختن پروژه اتمی ایران تهیه کنند تا در صورت لزوم، بهترین آن ها به اجرا گذاشته شود.

اسرائیل نگران است که تلاش های بین المللی قادر به جلوگیری از برنامه اتمی رژیم ایران نباشد و از این رو اسرائیل ناچار است به همه تدابیر پیشگیرانه دست بزند و برنامه های لازم را آماده داشته باشد، تا اگر چارۀ دیگری باقی نماند، خود مستقیما بتواند برای رفع خطر به اقدام دست بزند.

افسر ارشد اسرائیلی که به مسئولیت رسیدگی به پرونده نظامی رژیم ایران منصوب شده، طَل کَلمَن نام دارد که به ریاست رکن برنامه ریزی استراتژیک، موسوم به “محور سوم” منصوب شده است. برخی این نهاد جدید را “فرمانده امور ایران” نامگذاری کرده اند، زیرا همه مسؤولیت او تمرکز روی خطر رژیم ایران به هدف خنثی کردن خطرات آن نسبت به اسرائیل است.

در گزارشی که در روزنامۀ “ییسرائیل هیوم” (اسرائیل امروز) انتشار یافت، ژنرال کلمن گفت که سال گذشته، از نظر آمادگی اسرائیل برای رویارویی با خطرات نظامی از جانب حکومت ایران، سال پرباری بوده است. او به جزئیات این سخنان اشاره ای نکرد. ولی آگاهان می گویند که در این سال، اسرائیل به تجهیزات جدیدی از نظر قدرت هوایی و توان بمباران رسید که امکان نابود سازی تاسیسات اتمی رژیم ایران را افزایش می دهد.

ژنرال کلمن گفت: این سال پربار، با هلاکت قاسم سلیمانی در عراق آغاز شد که ضربه دردناکی برای رژیم به دنبال آورد و پس از آن اسرائیل از امکاناتی برخوردار گردید که وی ترجیح می دهد به جزئیات آن نپردازد. ولی گفت: از نظر مبارزه با رژیم ایران، سالی که گذشت یک سال انقلابی نبود، ولی تحولات بسیار سازنده و مفیدی رخ داد.

فرمانده ستاد مبارزه با رژیم ایران در دنباله سخنان خود گفت: «با وجود همه این تحولات، هنوز تا هنگام به زانو در آمدن رژیم ایران راه درازی در پیش داریم.

او گفت: در سال های اخیر افرادی در اسرائیل وجود دارند که با نگاهی طعنه آمیز ادعا می کنند که اسرائیل بیش از حد بر خطرات نظامی از جانب حکومت ایران تاکید می گذارد. ولی واقعیت آن است که رژیم ایران در کوتاه مدت و دراز مدت، بزرگترین خطر محسوب می گردد و نباید به هیچ وجه آن را دست کم گرفت.

ژنرال طل کلمن افزوده گفت: رژیم ایران بر چهار محور عمل می کند که همه آن ها را باید در نظر گرفت. او در توضیح آین سخنان گفت که رژیم ایران تصمیم قاطع دارد به یک ابرقدرت منطقه ای مبدل شود و در این مسیر بیشترین تلاش را به عمل می آورد و بالاترین بودجه را اختصاص داده است.

او گفت که محور دوم دلمشغولی های رژیم ایران، به وجود آوردن امکانات برای نابودی اسرائیل است و آن ها برای رسیدن به این هدف، به برنامه ریزی دراز مدت پرداخته اند و می کوشند به صورت گام به گام اقدام کنند.

به گفتۀ ژنرال کلمن، رژیم ایران به طراحی یک برنامه سی چهل ساله برای اجرای هدف خود علیه اسرائیل پرداخته و مرحله نخست آن است که می کوشد تا آنجا که می تواند، اسرائیل را در همه زمینه ها ضعیف و ضعیف تر کند.

از دیدگاه این امیر ارتش اسرائیل، تا هنگامی که رژیم سرکوبگر و ستیز خوی کنونی در ایران، قدرت را به دست دارد، خطرات آن نسبت به اسرائیل و کشورهای دیگر برطرف نخواهد شد.تا هنگامی که این رژیم برانداخته نشود، این خطرات از میان نخواهد رفت.

محور دوم تلاش های رژیم ایران رسیدن به بمب هسته ای و قدرت کوبنده موشکی است.

محور سوم آن است که رژیم ایران می کوشد سرزمین هایی را که در آن هرج و مرج وجود دارد و فاقد قدرت مرکزی می باشد، تحت نفوذ خود درآورد.

او گفت که این برنامه رژیم، چالش های بزرگی در برابر اسرائیل قرار می دهد که باید برای رویارویی با آن برنامه های دراز مدت تهیه شود.

ژنرال کلمن گفت: ایران یک کشور وسیع، با هشتاد میلیون جمعیت است که در فاصله یک هزار کیلومتری از اسرائیل قرار دارد و واژه های “بازدارندگی” و “عملیات دفاعی” در مورد آن کشور معانی دیگری به خود می گیرد. سخن از کشوری نیست که در همسایگی اسرائیل قرار دارد و امکان عملیات دفاعی علیه حکومت آن بسیار آسانتر است.