فرمانده کل ارتش اسرائیل برای بحث درباره ایران با همتای آمریکایی‌اش، فردا شب رهسپار واشنگتن می‌شود

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی، که قرار است به زودی رهسپار ایالات متحده شود تا با همتای آمریکایی خود و دیگر مقامات در ایالات متحده درباره ایران و مسائل دیگر گفتگو کند، شب گذشته، پیش از حمله هوایی اسرائیل به یک پایگاه پرتاب موشک در غزه، امیران ارتش را به رایزنی دعوت کرد و با آن‌ها پیرامون سفر به واشنگتن و مسائلی که باید مورد بحث قرار گیرد، به مشورت پرداخت.

مهمترین موضوعی که رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با مقامات آمریکایی در میان خواهد گذاشت، مساله بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و امتیازاتی است که ممکن است در اختیار رژیم ایران قرار گیرد.

برخی آشنایان امور در اسرائیل، ارزیابی می‌کنند که با وجود انتشار سخنانی از جانب مقامات آمریکایی دایر بر این که “مذاکرات برجامی در جا می‌زند”، بیم آن می‌رود که دولت واشنگتن به اعطای یک رشته امتیازات مالی به حکومت ایران دست بزند که موجب گستاخ تر شدن آن حکومت و تقویت امکانات تهاجمی رژیم ایران شود و رژیم ایران بتواند همچنان به برنامه‌های موشکی و اتمی مشکوک خود ادامه دهد.

با توجه به آن که ارتش اسرائیل بعید نمی‌داند که در آینده‌ای نه چندان دور، چاره‌ای جز راهکار نظامی برای متوقف ساختن برنامه های اتمی رژیم ایران باقی نماند، خواهان دریافت جنگ افزارهای پیشرفته تر ساخت آمریکا می‌باشد تا بتواند بر امکانات دفاعی خود بیافزاید.

پیشتر ارزیابی شده بود که چون رئیس ستاد کل ارتش در آستانه سفر به واشنگتن می‌باشد، اسرائیل باید نسبت به ادامه فرستادن بادکنک‌های انفجاری از غزه شکیبایی نشان دهد و از اقدام نظامی خودداری ورزد.

ولی ژنرال کوخاوی گفت: «نه تنها این سیاست ادامه خواهد یافت، بلکه اگر حماس همچنان به تعرض ادامه دهد، اسرائیل ناچار به انجام اقدامات قاطعانه‌تری خواهد شد و او حتی حاضر است سفر خود به واشنگتن را لغو کند.»

قرار بود دیدار رئیس ستاد ارتش اسرائیل از واشنگتن، ماه پیش صورت گیرد، ولی به دنبال حملات موشکی ماه گذشته حماس به خاک اسرائیل، این سفر به تعویق افتاد.

قرار است ژنرال آویو کوخاوی و شمار دیگری از امیران ارتش اسرائیل، شامگاه فردا (شنبه) رهسپار واشنگتن شوند، ولی این در صورتی است که تنش در خط مرزی اسرائیل با غزه شدت نگیرد.