“فرهنگسرای ایران در اسرائیل” نوروز را در موزه هنرهای اسلامی در اورشلیم جشن گرفت

ایرانیان در اسرائیل، در فرصتی دیگر، جشن فرخنده نوروزی را برگزار کردند. جشن شادی، این بار در موزه هنرهای اسلامی در اورشلیم پایتخت اسرائیل برگزار شد که در آن اشیاء و آثاری نیز از فرهنگ ایران زمین، در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

جشن نوروزی با ابتکار و تلاش نهادی با نام فرهنگسرای ایران در اسرائیل برگزار شد که چند ماه پیش برپا گردیده و هدف آن، شناساندن فرهنگ ایران زمین به مردم اسرائیل است.

در این جشن که با همت خانم سیوان شهاب برپا گردید، خانم ژانت خواننده ایرانی زاده اسرائیلی همراه با ارکستر و هنرمندانی که همگی زاده اسرائیل هستند، آهنگ های اصیل ایرانی را اجرا کرد و حاضران را به رقص و پایکوبی نوروزی کشاند.

کانال یوتیوب و صفحه اینستاگرام فرهنگسرای ایران در اسراییل:

https://www.instagram.com/farhangsarayiran/?hl=en

https://www.youtube.com/channel/UCk8czolZjweepKBVcR1_MlA

در همایش موزه هنرهای اسلامی در اورشلیم، خانم دکتر تامار گیندین، استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگ ایران، که تخصص او در زمینه فارسی میانه است، پیرامون نوروز و مفهوم فرهنگی و ملی آن سخنرانی کرد و از مراسم و آداب آن سخن گفت که با استقبال بسیار گرم حاضران اسرائیلی روبرو گردید.

یک سفره بزرگ هفت سین ورودی موزه هنرهای اسلامی را تزئین کرده بود در پایان جشن با نان بربری و پنیر ایرانی و گردو از حاضران پذیرایی شد.

در این همایش فرهنگی، آقای منشه امیر از مفهوم امروزی نوروز سخن گفت و توضیح داد که این جشن در سال های اخیر به نماد ایران دوستی و مهر میهن و ابراز تنفر از رژیم کنونی کشورشان مبدل شده است.

او گفت: در سال های اخیر، و شاید از روزی که این رژیم به سر کار آمد، کوشید همه آیین های باستانی ایران را، با این ادعا که به دوران جاهلیت ایرانیان و ایمان آنان به کفر سرچشمه گرفته به دست فراموشی بسپارد.

حتی علی خامنه ای ادعا کرد که نوروز جشن پادشاهان ستمگر است و جایی برای خوشحالی و خرسندی ملت ایران وجود ندارد.

یک آخوند حکومتی نیز گفته بود که نوروز و جشن طبیعت، باید وسیله ای برای شادی حیوانات باشد که علف ها دوباره می روید. ولی مردم ایران مگر علف خوار هستند که آغاز بهار و پایان زمستان و فرا رسیدن سال نو را جشن بگیرند و شادی کنند؟

آقای امیر یادآور شد که امسال، علیرغم همه عملیات سرکوبگرانه رژیم، شماری از مردم شیراز، تحویل سال نو را در حافظیه و در کنار آرامگاه شاعر بزرگ ملی خود گذراندند و مردمانی از کردستان و آذربایجان، با برافروختن آتش در کوهستان و آیین های دوران باستانی ایران به استقبال نوروز رفتند.

فیلم لحظاتی از این جشن را در این گزارش تصویری تماشا کنید: