فقر در سیستان و بلوچستان بیداد می کند و در تهران نیز بر شمار زباله گردان افزوده شده است

بیش از نیمی از  مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و شغل ثابتی ندارند

یک نماینده مجلس نسبت به ادامه بالا رفتن آمار فقر در سیستان و بلوچستان هشدار داد و ارزیابی کرد که  ۷۴ درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند.

علیم یارمحمدی، افزود:  بیش از نیمی از  مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و شغل ثابتی ندارند.و همین امر   باعث شده که با وجود بالا گرفتن شیوع کورونا در این استان، مردم دست از فعالیت نکشند.

وی گفت:  اغلب مردم استان سیستان و بلوچستان روز‌مزد هستند و  شغل ثابتی ندارند. پس از صدور مجوز آغاز فعالیت‌ها از سوی دولت، متاسفانه  آمار مبتلایان به کرونا در این استان افزایش یافته است.

این نماینده مجلس افزود:«اگر دولت برای حمایت از افرادی که در سیستان و بلوچستان ندارند، تمهیداتی می‌اندیشید، ما امروز شاهد ابتلای مردم به کورونا نبودیم».

یادآوری می شود  که استان سیستان و بلوچستان یکی از پهنه‌های اساسی معادن غنی طلا و آهن،  سیمان،سنگ‌های زینتی، منگنز است که توسط سپاه مورد بهره برداری قرار گرفته واز این طریق توانسته به درآمدهای کلانی دست یابد و از این طریق نیز سود حاصله را  صرف تسلیحات نظامی و کمک به نیروهای تروریستی خود در منطقه بکند.

پاسدار عبادالله عبداللهی، فرماندۀ قرارگاه خاتم الانبیاء نیز پیشتر در این باره گفته بود  که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی این قرارگاه آماده است که بهره برداری گسترده از معادن کشور از جمله سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار دهد مشروط به اینکه موانع حقوقی واگذاری این معادن به سپاه پاسداران از بین بروند.

علی لاریجانی نیز در تایید این خبر به فرماندهان سپاه پاسداران قول داده که برای تحقق این امر موانع حقوقی که در اصل مانع قانون اساسی است استثناً در مورد سپاه پاسداران برچیده شوند.

و در ادامه شیوع فقر در ایران از تهران نیز خبر رسید که زباله‌گردهای جدیدی در پایتخت برای تامین معیشت زندگی خود فعال شده‌اند.

مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه شهرداری تهران در این باره افزود: به علت فقر شدید در پایتخت و نبود کار و درآمد کافی برای مردم نیازمند، آنان به زباله گردی روی آورده اند.

حسینی تاکید کرد که با توجه به شرایط کورونایی تهران،و وجود مواد غیر بهداشتی مرتبط با کورونا در زباله ها،   زباله‌گردی، خطرات زیادی را برای مردم به دنبال خواهد داشت  از  نیروی انتظامی  خواستار همکاری در این زمینه هستیم .

پیشتر نیز شماری از اعضاء شورای شهر تهران و مقام‌های سازمان بهزیستی گفته بودند که شمار قابل توجهی از زباله‌گردان در این استان، کودک بوده و از اتباع افغانستان و پاکستان هستند و در معرض آسیب‌های جسمی و روحی خطرناکی قرار دارند.

تامین معیشت خانواده از طریق جستجو در زباله های شهر، یکی از زشت ترین معیارهای فقر و ناداری در کشورهای عقب مانده و فقیر جهان است.

یک دیدگاه

  1. ی تورم ۳۰ -۴۰ درصدی فعلی یک تورم ۳۰ درصدی دیگری هم خواهد آمد و ما برای اولین بار در کشور تورم های بالای ۵۰ درصدی را خواهیم دید. وقتی تورم بالای ۵۰ درصد می رود عملا اقتصاد وارد چرخه ای می شود که مرحله بعدش تورم ۲۰ درصد نیست بلکه مرحله بعدش ممکن است تورم ۲۰۰ درصدی و ۵۰۰ درصدی باشد که به معنی ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران است

Comments are closed.