مانور تازه رژیم به هدف وقت کشی: هیاتی را به بروکسل می فرستد تا درباره “تعیین شیوه مذاکره” به گفتگو بپردازد

دستوری که آخوند ابراهیم رئیسی برای برپایی ستادی صادر کرد که ماموریت آن یافتن بهترین شیوه های دور زدن تحریم های آمریکایی می باشد، از جانب برخی آشنایان امور می تواند نشان دیگری از تصمیم قاطع رژیم برای خودداری از ادامه مذاکرات برجامی با ایالات متحده باشد. زیرا اگر رئیسی علاقه ای به ادامه گفتگوها داشت، ستادی برپا می کرد که هدف آن شتاب بخشیدن به بازگشت به تعهدات برجامی باشد.

رئیسی این ستاد را به دستور خامنه ای برپا می کند که ماه گذشته گفت: بهتر است دولت به جای تلاش برای برداشتن تحریم ها، به یافتن شیوه های بهتری برای دور زدن آن بپردازد.

منابع خبری در اتحادیه اروپا می گویند که هر روز که می گذرد، بیشتر به این باور می رسند که حکومت ایران به وقت کاشی ادامه می دهد و خیال بازگشت به مذاکرات برجامی را ندارد، ولی در همان حال نمی خواهد با افشای این تصمیم راه های دیپلماتیک را ببندد و خود را با خطر گزینه جنگی روبرو سازد.

امروز (دوشنبه) اعلام شد که حکومت قصد دارد یک هیات دیپلماتیک را برای گفتگو با سران اتحادیه اروپا به بروکسل بفرستد. ظاهرا این اقدام می توانست به مفهوم تلاش رژیم برای بازگشت هر چه زودتر به مذاکرات برجامی باشد. ولی آگاهان می گویند که هدف این ماموریت “مذاکره درباره شیوه مذاکره ” است که تلاش دیگری برای وقت کشی از جانب رژیم تلقی می گردد.

با این همه، کشورهای اروپایی که همچنان به مماشات با رژیم ایران ادامه می دهند، گفته اند که از این پیشنهاد رژیم استقبال می کنند.

این برآورد پس از آن است که انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فردی که ناظر بر مذاکرات برجامی در وین بوده، از سفر به تهران دست خالی بازگشت. ولی رژیم ایران برای آن که همه درهای امید را نبندد اعلام کرد که مایل به گفتگو با کشورهای اروپایی ادامه دهد و از این رو مقرر شد که مذاکراتی دو هفته دیگر در بروکسل برگزار گردد.

ولی هنوز مشخص نیست که رژیم از این رایزنی ها، جز وقت کشی، چه هدفی دارد. مسلما کشورهای اروپایی نمی توانند بدون ایالات متحده، تصمیمی بگیرند و یا تعهدی بدهند. گفته می شود که شاید رژیم امید دارد که این ترفند، جایگزین مذاکرات وین گردد که دولت رئیسی نمی خواهد به آن باز گردد تا نشان دهد که دنباله رو سیاست های دولت حسن روحانی نیست که جناح افراطی رزیم آن را بارها مودر انتقادات گزنده و حتی تهدید به محاکمه قرار داده است.

سامانه خبری “پولیتیکو” نیز که معمولا منابع خبری خوبی دارد، از قول مقامات اتحادیه اروپا در بروکس نوشت که بعید می نماید دولت رئیسی واقعا قصد داشته باشد به مذاکرات برجامی باز گردد و با دولت های اروپایی و ایالات متحده به توافق برسد – امری که ممکن است شتاب برنامه های اتمی رژیم را متوقف سازد.

پولیتیکو نوشت که بسیاری از سیاستمداران اروپایی به این گمان رسیده اند که رئیسی هنوز آمادگی ذهنی برای بازگشت به مذاکرات را ندارد و از این رو یه شیوه های وقت کشی روی می اورد.

دولت رئیسی به انریک مورا گفته است که قصد دارد تیم جدید مذاکره کننده از جانب ایران را دو هفته بعد به بروکسل بفرستد تا با هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات برجامی وین به گفتگو بنشیند. ظاهرا افراد این گروه می خواهند بررسی کنند که تا چه حد می توان بر اروپاییان در برابر آمریکا فشار آورد و از آن ها امتیازاتی در رابطه با برجام و برداشتن تحریم های آمریکایی گرفت.