مایک پمپئو: حکومت ایران ، از روز اول درباره برنامه‌ هسته‌ای خود دروغ می‌گفت

مایک پمپئو، وزیر سابق خارجه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در گفتگو با “جروزالم پست” گفت : با نظر به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها در عرض چند ماه توانست خود را از قید محدودیت‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به “برجام” رها کند، این با عقل سلیم جور در نمی‌آید که دولت بایدن برای احیای برجام اصرار می‌کند.

جروزالم پست نوشته است : برخی تصور می‌کردند که ایالات متحده نباید از برجام خارج شود تا بتواند از مزایای ملزم کردن ایران به محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم بهره ببرد، و تنها زمانی تهران را به چالش بکشد که این محدودیت‌ها منقضی شده باشد.

پمپئو در ادامه گفت که «ایران از همان روز اول هم به وعده‌های خود درباره پای‌بندی به محدودیت‌های هسته‌ای در تاسیسات اعلام‌نشده‌اش عمل نکرد. بایگانی اتمی ایران که سازمان امنیت خارجی اسرائیل، موساد آن را منتشر کرد، به خوبی نشان می‌دهد که حکومت ایران درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای‌اش از همان ابتدا دروغ گفته است».

پمپئو تاکید کرد که حکومت ایران هرگز از تلاش‌هایش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست نکشیده است. او گفت که علی‌رغم ادعاهای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، مبنی بر اینکه «غول اتمی ایران را در بطری کردیم»، برنامه «آماد» سپاه پاسداران برای تولید سلاح هسته‌ای همچنان در مسیر گسترش است.

او هشدار داد که «حکومت ایران از تمام ابزارهایی که در دسترس داشته، استفاده کرده تا لحظه آزمایش سلاح هسته‌ای را جلو بیندازد و این خطرناک است، لذا عقل سلیم می‌گوید که ما نباید میلیاردها دلار در اختیار آنها بگذاریم تا برای توسعه برنامه تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده کنند.»

پمپئو در ادامه ی گفتگوی خود با “جروزالم پست”، درباره لزوم هدف قرار دادن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دوران دولت ترامپ گفت: «سلیمانی در آن زمان آشکارا در حال برنامه‌ریزی و هدایت نیروهای سپاه قدس و گروه‌های تروریستی برای کشتار نیروهای آمریکایی در عراق بود. طرحی که وی در مسیر سفر از بیروت و دمشق به بغداد ریخت، اگر به بار می‌نشست، منجر به مرگ آمریکایی‌های بسیاری می‌شد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، او را «تروریست شماره یک جهان» خواند که شخصا دستور از میان برداشته شدنش را داده است. ترامپ گفته بود  که سلیمانی باعث کشته شدن هزاران آمریکایی شده و باید سال‌ها پیش از میان برداشته می‌شد.

پمپئو پیشتر گفته بود : «خدا قاسم سلیمانی را بیامرزد از زمان کشته شدنش دیگر مشکلی برای آمریکایی‌ها ایجاد نکرد».