مایک پنس، پس از دیدار با رئیس جمهوری و نیایش در برابر دیوار ندبه اسرائیل را ترک می گوید

 

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، مایک پنس در آخرین روز دیدار خود از اسرائیل، با پرزیدنت روبی ریولین رئیس جمهوری دیدار کرد و سپس به موزه یَد و شِم جایگاه  نگاهداری اسناد و شواهد مربوط به هولوکاست رفت و پس از زیارت از کتل همعراوی (دیوار ندبه) و نیایش در آن مکان مقدس یهودیان، رهسپار بازگشت به ایالات متحده می شود.

اقامت مایک پنس در اسرائیل طولانی ترین بخش از سفر او به سه کشور خاورمیانه، و از جمله مصر و اردن بود. معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در این مدت، همه جا مورد استقبال گرم و تحسین و تمجید قرار گرفت.

آخرین دیدار رسمی او، امروز با رئیس جمهوری اسرائیل بود. پرزیدنت ریولین نیز از سخنان گرم و ابراز دوستی پنس با اسرائیل به گرمی سخن گفت و تاکید کرد که دوستی سنتی بین دو کشور مایه دلگرمی و موجب ارامش است.

پرزیدنت ریولین گفت که ملت اسرائیل قومی قدرشناس است و خوبی های دولت و مردم ایالات متحده را فراموش نمی کند.

در دیدار امروز نیز، مساله لزوم برقراری تحریم های جدید علیه حکومت اسلامی ایران، یکی از مطالب مورد بحث بود. مایک پنس به پرزیدنت ریولین گفت: «تحریم های بیشتری علیه حکومت اسلامی ایران، آن رژیم را از دستیابی به جنگ افزار اتمی بازخواهد داشت».

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده به رئیس جمهوری اسرائیل گفت: «پرزیدنت ترامپ گفته است که در دور آینده، تائید نخواهد کرد که رژیم ایران به برجام پایبند بوده است و این تصمیم باید پیامی به کشورهای هم پیمان ایالات متحده باشد که زمان تغییر فرا رسیده است».

مایک پنس خطاب به پرزیدنت ریولین گفت: «ایالات متحده و اسرائیل در چالش با رژیم تروزیست پرور ایران، قاطعانه در کنار هم ایستاده اند» و افزوده گفت: «اگر هم پیمانان ما تغییرات لازم را در برجام به وجود نیاورند، پرزیدنت ترامپ قاطعانه مشخص ساخته که ایالات متحده برجام را ترک خواهد گفت».

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در مصاحبه ای که امروز (سه شنبه) از تلویزیون فاکس نیوز پخش شد، دوباره جانبداری کامل خود و دولت پرزیدنت ترامپ را از اسرائیل مورد تاکید قرار داد و همچنین تکرار کرد که حمایت از ملت ایران و فشار برای اصلاح قرارداد اتمی موسوم به “برجام” همچنان ادامه خواهد یافت. این سخنان در ضیافت شامی نیز که نخست وزیر اسرائیل شب گذشته به افتخار میهمان بلندپایه آمریکایی برپا ساخته بود یک بار دیگر بیان شد.

مایک پنس در تلویزیون فاکس نیوز گفت که او می خواسته است به مردم اسرائیل اطیمنان دهد که دوستی بین دو کشور بسیار مستحکم و با دوام است.

رسانه های همگانی اسرائیل امروز از سخنان معاون رئیس جمهوری آمریکا در کنست (پارلمان اسرائیل) به گرمی استقبال کردند.

یک نکته از سخنان او مورد توجه ویژه قرار گرفت و آن اعلام تاریخ تقریبی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم بود. مایک پنس گفته بود که انتقال سفارت تا پایان سال ۲۰۱۹ یعنی کمتر از دو سال دیگر عملی خواهد شد.

پنس به فاکس نیوز گفت که شب گذشته (دوشنبه) تلفنی با پرزیدنت ترامپ گفتگو کرده، و رئیس جمهوری از او خواسته است که مراتب پشتیبانی او نسبت به دولت و ملت اسرائیل را یک بار دیگر ابلاغ کند.

رسانه های اسرائیلی سخنرانی روز گذشته مایک پنس را مورد تحسین قرار دادند. یک نماینده پارلمان گفت که معاون رئیس جمهوری ایالات متحده یک صیونیست واقعی است.

پنس که یک مسیحی باورمند و پیرو کلیسای انجیلی در ایالات متحده است، در سخنرانی خود از ارتباط جدایی ناپذیر ملت اسرائیل با این سرزمین سخن گفت و آن جا را سرزمین پدری یهودیان نامید.

معاون رئیس جمهوری ایلات متحده همچنین گفت که اسرائیل و ایالات متحده در چند ارزش انسانی و اخلاقی با هم شریک هستند. نخستین آن ها وجود دموکراسی واقعی در دو کشور است و احترام متقابل به حقوق انسانی.

پنس در مصاحبه با فاکس نیوز، در مورد آینده اورشلیم دوباره گفت که به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، به مفهوم تعیین مرزهای آینده این شهر نیست.

برخی نمایندگان پارلمان اسرائیل گفتند که “دوران اظهارات پایان یافته، و اکنون از ایالات متحده خواهان تلاش های عملی هستیم”

نخست وزیر اسرائیل یک بار دیگر گفت که اسرائیل خواهان برقراری تحریم های بسیار موثر علیه حکومت ایران، در حدی است که رژیم را به کلی فلج کند. نتانیاهو این سخنان را پیش از آغاز ضیافت شام به افتخار معاون رئیس جمهوری ایالات متحده بیان داشت.

در ضیافت شامی که شب گذشته (دوشنبه) در مقر نخست وزیر در اورشلیم برگزار شد، میهمانان آمریکایی و شمار کمی از بلندپایگان اسرائیلی حضور داشتند.

در گفتگو با خبرنگاران، پیش از آغاز شام، نتانیاهو از سخنرانی پنس در کنست تمجید کرد و گفت “نطق شما بسیار خوب و دلگرم کننده بود” – و افزود: «باید همه کژی ها و نارسایی های برجام برطرف شود».

نتانیاهو گفت: باید همه نارسایی های برجام برطرف شود، ولی اگر پیشنهادهای اصلاحی جزیی باشد، اسرائیل از سیاست آمریکا جانبداری کرده است که به گفته پرزیدنت ترامپ، فاصله گرفتن از برجام خواهد بود.

مایک پنس در واکنش گفت که مصر و اردن نیز به خوبی از خطرات ناشی از فعالیت های حکومت اسلامی ایران آگاهی دارند.

به گفته این تحلیلگران، مصر در مقام بزرگترین کشور عربی که با اسرائیل پیمان صلح دارد، و همچنین عربستان سعودی به عنوان کشور مقتدری که در جهان اسلام از مقام بالایی برخوردار است، همراه با اردن و اسرائیل می توانند محور موثری برای رویارویی با حکومت ایران برپا کنند.

هیچ یک از مقامات کشورهای نامبرده، هنوز نسبت به این ارزیابی اظهار نظر نکرده است.

مایک پنس افزوده گفت: «اکنون که ما رهبر نیرومندی در کاخ سفید داریم و اسرائیل از رهبر شایسته ای (مانند نتانیاهو) برخوردار است، با قاطعیت می توانم بگویم که روزهای بسیار خوش، هنوز در انتظار ما می باشد».

نتانیاهو متقابلا گفت: «میهمان گرامی، من می خواهم شهامت شما را یک بار دیگر مورد تحسین قرار دهم. دیدم که چگونه اعضای پارلمان اسرائیل چندین بار بلند شدند و از شنیدن سخنان شما به کف زدن پرداختند.