متخصص مغز و اعصاب بیمارستان مسیح دانشوری: «بیش از ۷۰ درصد بیماران کرونایی افسرده می‌شوند»

دکتر بابک منصور افشار، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان مسیح دانشوری، درباره عوارض مغزی و روانی ناشی از ابتلا به کرونا گفت: «بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بهبودیافتگان ناشی از کرونای شدید، دچار عوارض مغزی ناشی از این بیماری می‌شوند. همچنین بیش از ۷۰ درصد افرادی که به کرونای شدید مبتلا شده‌اند، بعد از ترخیص دچار مشکلات روحی، افسردگی و اضطراب شدید خواهند شد. همچنین احساس کوفتگی و خستگی و بروز دردهای عضلانی از جمله عوارض شایع تزریق واکسن کروناست.»

این پزشک در گفت و گو با رکنا ادامه داد: «عوارض ناشی از کرونا بر سیستم مغز و اعصاب بسیار گسترده است، زیرا با وجود این که بیماری کرونا به عنوان یک بیماری تنفسی شناخته شده است، اما کرونا در حقیقت یک بیماری است که روی ارگان های مختلفی از بدن تاثیر می گذارد و هرکدام از ارگان ها را به شکل خاص خود درگیر می‌کند.»

این متخصص مغز و اعصاب گفت: «براساس مطالعات انجام شده در بیمارستان های کشور، می‌توان گفت در میان یک تا دو درصد بهبودیافتگان ناشی از کرونا که از بیمارستان ها مرخص شده‌اند، ریسک سکته مغزی وجود دارد. اما بخش زیادی از بیماران کرونایی در حین بستری و حتی بعد از بهبودی دچار عوارض مغزی و عصبی ناشی از کرونا می‌شوند. در این میان، حتی اگر بخواهیم افسردگی و مسائل روانپزشکی را نیز حساب کنیم، می توان گفت بیش از ۷۰ درصد بیماران بستری کرونایی دچار مشکلات عصبی یا خُلقی خواهند شد.»

وی افزود: «اگر هم به طور خاص عوارض مغزی ناشی از کرونا را مد نظر قرار دهیم، باید گفت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بهبودیافتگان ناشی از کرونا که البته به کرونای شدید مبتلا بوده و در بیمارستان ها بستری شده‌اند، دچار عوارض مغزی ناشی از این بیماری می‌شوند. سردرد، اختلال تعادل و سرگیجه نیز از جمله شایع ترین عوارض مغزی ناشی از کرونا در میان بهبودیافتگان محسوب می‌شود.»