محمود عباس در سخنرانی برای مجمع عمومی سازمان ملل، از اسرائیل خواست دولت مستقل فلسطینی تا یک سال دیگر برپا شود

سخنان محمود عباس خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل دایر بر این که اسرائیل تا یک سال دیگر باید به پشت مرزهای پیش از جنگ شش روزه باز گردد، و کشور مستقل فلسطینی با پایتختی شرق اورشلیم، در کنار اسرائیل برپا شود، در رسانه های اسرائیلی برنامه ای تلقی گردید که از واقعیات به دور است و رویایی عملی ناشدنی است. ارزیابی شد که این سخن و خواسته، تنها تلاش دیگری شبیه اقدامات پیشین حکومت خودگردان فلسطینی بوده که از حقیقت فاصله بسیار دارد و به ایجاد تفاهم و حل مشکل فلسطینی ها کمکی نمی کند.

محمود عباس که مانند بسیاری از سخنرانان دیگر، ترجیح داد سخنرانی خود را از پیش ضبط کرده و بفرستد، در آن اتهامات گسترده ای علیه اسراییل عنوان کرد و گفت که اگر تا یک سال دیگر طرح های عنوان شده عملی نگردد، آشوب و فعالیت اعتراضی علیه اسرائیل از سر گرفته خواهد شد.

وی اسرائیل را متهم ساخت که زمین فلسطینی ها را اشغال کرده و باید به پشت مرزهای پیش از جنگ شش روزه باز گردد و کشور مستقل فلسطینی با پایتختی شرق اورشلیم موجودیت یابد.

گیلعاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به این سخنان گفت که محمود عباس محبوبیت خود را حتی در میان فلسطینی ها از دست داده و از واقعیات بسیار به دور است و حسن نیت لازم را نشان نمی دهد و همچنان اسرائیل را تهدید می کند.

در آخرین ارزیابی های منابع سیاسی و خبری عربی ارزیابی شده که اگر امروز انتخابات فلسطینی برگزار گردد، محمود عباس به شدت شکست خواهد خورد و کرانه باختری نیز به تصرف حماس در خواهد آمد که علنا از نابودی اسرائیل سخن می گوید و ادعا دارد که سراسر خاک اسرائیل متعلق به اسلام و فلسطینی هاست و یهودیان باید این سرزمین را ترک گویند.

محمود عباس تهدید کرد که اگر اسرائیل به خواسته های او گردن ننهد، فلسطینیان دوباره به پیگرد حقوقی اسرائیل در مجامع قضایی جهانی ادامه خواهند داد.

بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل و رهبر حزب آبی و سفید، ماه گذشته به دیدار محمود عباس در رام الله رفت و پیشنهاد کرد که اسرائیل یک وام پانصد میلیون دلاری در اختیار حکومت خودگردان قرار دهد تا بتواند به اشتغال زایی و بهبود وضع زندگی مردم خود روی آورد.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل قاطعانه با برپایی کشور فلسطینی در کنار اسرائیل مخالفت می ورزد و می گوید همانگونه که غزه به لانه ترور علیه اسرائیل و مرکز نفوذ رژیم ایران مبدل شد، کرانه غربی نیز، در صورتی که اسرائیل از آن عقب نشینی کند، به همان سرنوشت دچار خواهد گردید و امنیت اسرائیل شدیدا به خطر خواهد افتاد.

نفتالی بنت تاکید می کند که کمک های مالی حکومت خودگردان به تروریست های زندانی و یا خانواده های تروریست های هلاک شدۀ فلسطینی، عملا به مفهوم تشویق اسرائیلی کشی است و باید متوقف شود. ولی محمود عباس بارها گفته است که حتی اگر بحران اقتصادی فلسطینی ها به مرحله ای برسد که مردم به نان شب محتاج باشند، حقوق ماهیانه چریک های زندانی، به موقع پرداخت خواهد شد.

محمود عباس گفت که به تلاش گسترده علیه اسرائیل، به هدف جلوگیری از تخلیه چهار ساختمان در محله شیخ جراح در شرق اورشلیم که صاحبان یهودی آن مالکیت خود را مطالبه می کنند، ادامه خواهد داد و برای رسیدن به این هدف، همه جهانیان را بسیج خواهد کرد.

منطقه شیخ جراح تا پیش از جنگ استقلال اسرائیل، “محله شیمعون هتسدیک” (شمعون صدیق بود که در جریان جنگ، اسرائیل از آن جا عقب نشینی کرد و صاحبان اصلی آن محله آواره شدند و چند سال بعد، گروهی از پناهندگان فلسطینی در آنجا اسکان یافتند و اکنون مالکان پیشین خانه های خود را مطالبه می کنند.