محور اصلی  گفتگوی وزرای خارجه سعودی و آمریکا درباره «دخالت‌های ویرانگر ایران» در منطقه بود

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی در دیدار با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن در مورد تقویت هماهنگی مشترک بین دو کشور و ضرورت توقف تأمین مالی شبه‌نظامیان حوثی در یمن و دیگر سازمان های تروریستی توسط حکومت  ایران که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کنند، بحث و گفتگو کردند

همزمان وزارت خارجه سعودی نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: در این دیدار که در حاشیه نشست وزرای امور خارجه و توسعه کشورهای «گروه بیست» صورت گرفت، دو طرف در مورد تقویت همکاری دو کشور برای جلوگیری از دخالت‌های ایران در منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

در این بیانیه آمده است که  بن فرحان و بلینکن همچنین در مورد آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردند.

قابل توجه است که بسیاری از کشورها، و در مقدمه آنها پادشاهی عربی سعودی و ایالات متحده آمریکا، بارها حمایت تهران از شبه نظامیان در کشورهای عربی، از جمله حوثی‌ها در یمن را محکوم کردند.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که فرستاده سازمان ملل به یمن برای ماه‌ها در تلاش است طرف‌های یمنی را به ایجاد توافق آتش‌بس و آغاز گفتگوها برای ایجاد راه‌حل سیاسی به میز مذاکره بکشاند، رژیم ایران با حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه‌نظامیان حوثی به تشدید درگیری‌ها دامن زده است.

در همین راستا ،   شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، نیز در ارتباط  با ایران و چالش‌های آن، در گفتگوی تلویزیونی خود با اشاره به چالش روابط تهران و ریاض، گفت که “مشکل رفتار منفی حکومت ایران” است.

محمد بن سلمان گفت: «ایران کشوری همسایه است. ما می‌خواهیم روابط خوب و فوق‌العاده‌ای با ایران داشته باشیم. نمی‌خواهیم ایران در وضعیت دشوار به سر ببرد، بلکه برعکس می‌خواهیم ایران شکوفا و رو به رشد باشد و در آنجا منافعی داشته باشیم و آنها هم منافعى در پادشاهى عربى سعودى داشته باشند تا توسعه و شکوفایی منطقه و جهان را در پی داشته باشد. مشکل ما به رفتار منفی ایران است مانند برنامه هسته‌ای یا حمایت از شبه‌نظامیان قانون‌شکن در برخی کشورهای منطقه و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک».

او درباره حمایت جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان حوثی در یمن گفت: «کودتای حوثی‌ها علیه دولت قانونی یمن نامشروع است. وجود هرگونه گروه‌ شبه‌نظامی مسلح در مرزهای سعودی را نمی‌پذیریم. حوثی‌ها رابطه محکمی با رژیم ایران دارند».