مدرن ترین “آرامستان” اسرائیل با آخرین تکنولوژی مجهز است و در عمق پنجاه متری، شانزده طبقه محل دفن دارد

روزنامه دیلی تلگراف گزارشی از یکی دیگر از نوآوری های اسرائیل خبر داده که این بار به شیوه دفن رفتگان مربوط می شود و می تواند مورد تقلید کشورهای دیگر نیز قرار گیرد.

اسرائیل نه تنها یک سرزمین کوچک است و جای زیادی برای دفن مردگان ندارد، بلکه طبق آیین یهود خراب کردن قبر حتی با گذشت یک هزار سال نیز ممنوع است و بدین سان اسرائیل، بر خلاف بسیاری کشورهای دیگر که با گذشت یک دوره زمانی، مثلا یکصد سال یا دویست سال، می تواند مقابر قدیمی را ویران کند و دوباره به دفن مردگان در آن ها بپردازد، اسرائیل باید در حفظ آرامگاه کوشا باشد.

این سنت باعث می شود که سطح گورستان های اسرائیل، یا به واژه جدید فارسی “آرامستان: ها، مرتبا وسیع تر می شود و مشکل آفرین می گردد. این کمبود، به ویژه درباره اورشلیم احساس می شود که یک منطقه کوهستانی است و زمین خالی تقریبا در آن باقی نمانده است.

در سال های اخیر، شهر اورشلیم به احداث ساختمان های چند طبقه روی آورد که در هر طبقه ده ها نفر دفن می شدند. همین شیوه در شهرهای دیگر نیز مورد تقلید قرار گرفته است. علاوه بر این، چهار دیوار دور محوطه نیز گورهایی را در چند طبقه در خود جای داده، ولی همه این صرفه جویی در مکان، هنوز مساله را به طور کامل حل نکرده است.

اما از آن جا که اسرائیل سرزمین ابتکار و نوآوری است، اکنون به حفر تونل هایی در زیر زمین پرداخته است که با همان شیوه توصیف شده در بالا، منتها در زیر زمین برپا گردیده و به آخرین تکنولوژی ها مجهز گردیده است.

این تونل طبعا دارای تهویه هوا می باشد و درهای آن با تلفن موبایل باز می شود و در سراسر آن اینترنت و وای فای نیز وجود خواهد داشت.  این تونل در عمق پنجاه متری زمین در شانزده طبقه، ساخته می شود که احداث آن از دو سال پیش آغاز شده و قرار است دو سال دیگر گشایش یابد.

بدیهی است که طراحان این آرامستان کاملا مدرن، همه قوانین باستانی شریعت یهود را به هدف احترام گذاشتن به رفتگان در نظر گرفته است. یکی از مقررات دفن مردگان در دین یهود آن است که جسد روی خاک قرار داشته باشد و به اصطلاح فارسی “به خاک سپرده شود” و کف قبر از بتون نباشد و یا روی بتوان قشر خاک نهاده شده باشد.

یکی از گورستان های باستانی اورشلیم که به این شیوه جدید نیاز فوری دارد “کوه زیتون” در شرق اورشلیم است که از دو هزار سال پیش مکان مقدسی بود که بسیاری از افراد دوست داشته اند در آنجا دفن شوند. در سال های اخیر سراسر دامنه این کوه با مقبره های زیاد پوشیده شده و تقریبا جایی برای دفن فوت شدگان جدید باقی نمانده است. بسیاری از یهودیان خارج از اسرائیل نیز بر سر خرید قطعه قبر در کوه زیتون با هم رقابت می کنند.