مدیر کل آژانس اتمی که از همکاری آمریکا و اروپا علیه اتم ایران مایوس گردیده اکنون دست به دامان رسانه ها شده است

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، رافائل گروسی یک بار دیگر هشدار داد که محرومیت بازرسان این سازمان از رصد کردن فعالیت های اتمی رژیم ایران وضع بسیار خطرناکی به وجود آورده که رفتار کره شمالی را به یاد می آورد که با اقدامات مشابه، زمینه را برای ساخت اولین بمب اتمی خود فراهم کرد. رافائل گروسی با این همه، ارزیابی کرد که حکومت ایران هنوز در راه ساخت بمب هسته ای پیش نمی رود، ولی توضیح نداد که اگر چنین است چرا فعالیت های هسته ای با سرعت بیشتر ادامه دارد و رژیم همچنین به تولید اورانیوم با غنای شصت در صد که تنها کاربرد آن امور نظامی است، ادامه می دهد.

رافائل گروسی این سخنان را در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی آمریکایی بیان داشت. ولی پیشتر، با سفر به چندین کشور و از جمله دیدار از ایالات متحده، نگرانی های خود را با سران آن کشورها در میان گذاشته بود، ولی تصور می روزد که گوش شنوایی پیدا نکرد و اکنون دست به دامان رسانه های همگانی شده تا شاید موجب بیداری حکومت ها نیز شود.

مدیر کل آژانس یاد آوری کرد که رژیم ایران در چارچوب زیر پا گذاشتن پله به پلۀ تعهدات برجامی، بازرسان سازمان را از دریافت فیلم های دوربین های مداربسته در تاسیسات اتمی محروم ساخته و همزمان اجازه تعمیر و راه اندازی دوبارۀ دوربین های نصب شده در کارخانه ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج را نداده است.

رافائل گروسی ابراز نگرانی کرده گفت: ممکن است که آژانس بین المللی هرگز نتواند از جزئیات فعالیت های اتمی در این تاسیسات، در دورانی که دوربین های مداربسته به تسلط حکومت ایران در آمده آگاه شود.

در جریان انفجاری که سه ماه پیش در کارخانه سانتریفیوژ سازی در کرج رخ داد، یک دوربین نظارتی منهدم شد و یکی دیگر از چهار دوربین موجود در آن تاسیسات آسیب دید که باید تعمیر شود. ولی رژیم ایران با این استدلال که تحقیقات امنیتی برای کشف علت انفجار ادامه دارد، از ورود بازرسان جلوگیری کرده است.

همزمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه رژیم دوباره گفت: «ایران بزودی به میز مذاکرات برجامی باز خواهد گشت»، ولی طبق همیشه، زمانی برای آن مشخص نساخت.

این بار کاسه صبر نماینده روسیه در آژانس، اولیانوف نیز لبریز شده است و او به طنز گفت: «جانمان از این “بزودی” به لب رسیده است و معلوم نیست که بزودی به مفهوم چه هنگامی خواهد بود».

روسیه در هفته های اخیر چند بار از رژیم یاران خواسته است از وقت کشی دست بردارد و به میز مذاکرات باز گردد.

ولی از سخنان امیرعبداللهیان چنین بر می آید که حتی اگر رژیم موافقت کند به مذاکرات باز گردد، در وین نخواهد بود، بلکه رژیم می خواهد آن را در بروکسل ادامه دهد.

او گفت مذاکراتی که با اتحادیه اروپا انجام شده، راه آغاز این مذاکرات را هموار ساخته است. ولی مقامات اتحادیه اروپا و از جمله انریک مورا که از تهران دیدن کرده بود، گفت که هیچ مذاکراتی صورت نگرفته است.

رژیم یاران می خواهد با انتقال گفتگوها از وین به بروکسل (که مرکز اتحادیه اروپا می باشد) گفتگوها را از اول آغاز کند. آگاهان می گویند که در واقع، رژیم میخواهد ابتدا شیوه مذاکره را در این گفتگوها مشخص کند و وعده ها و تعهداتی از اروپاییان بگیرد و تنها پس از آن، به گفتگو با آمریکاییان باز گردد. ولی آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده یک بار دیگر گفت که مذاکرات باید از جایی که متوقف شده بود از سر گرفته شود – اما دولت رئیسی یان شرط را رد می کند.

در مورد زمان از سرگیری گفتگوها، خود حسین امیرعبداللهیان چند روز پیش گفته بود که واژه “بزودی” در حکومت اسلامی ایران، با کشورهای اروپایی تفاوت دارد.

در اورشلیم گفته شد که ابراز نگرانی مکرر مدیر کل آژانس بین المللی درباره خطرات اتمی ایران، دیدگاه های او را به هشدارهای اسرائیل نزدیک تر ساخته است.