مذاکرات اروپا و آمریکا بر سر برجام ادامه می یابد و نتایجی داده است

گفتگوی نمایندگان کشورهای اروپایی با ایالات متحده بر سر اصلاحاتی که باید در توافق هسته ای موسوم به برجام انجام شود، هفته آینده ادامه خواهد یافت.

در همان حال که حکومت ایران همچنان اعلام می دارد که هیچ تغییری را نخواهد پذیرفت و هیچ گذشتی نخواهد کرد، محافل آگاه در اروپا می گویند که پیشرفتی در گفتگوها به دست آمده، که از جزئیات آن خبری در دست نیست.

برخی محافل آگاه می گویند که حتی اگر حکومت ایران حاضر به مذاکره نشود و اعلام دارد که به برنامه های اتمی و موشکی خود ادامه خواهد داد، اروپا و آمریکا می توانند به طور یک جانبه تحریم های جدیدی را علیه برنامه های موشکی رژیم ایران برقرار سازند.

تقریبا مسلم است که روسیه و چین حاضر به پذیرش تحریم ها نخواهند بود. ولی ایالات متحده این امر را مهم نمی داند و بر این باور است که با اعلام تحریم ها، بسیاری از شرکت های بزرگ جهان حاضر به انجام معامله با حکومت ایران نخواهند شد، زیرا مایل نیستند که داد و ستد کلان خود با ایالات متحده و اروپا را به خطر اندازند.

برخی آگاهان می گویند که مذاکرات بین نمایندگان ارشد ایالات متحده، فرانسه، بریتاینا و آلمان از امروز (سه شنبه) از سر گرفته شده است.

پرزیدنت ترامپ هشدار داده که اگر هدف های ایالات متحده در اصلاح برجام تا سه ماه دیگر به نتیجه نرسد، دولت آمریکا به طور یک جانبه از برجام خارج خواهد شد.

آگاهان می گویند که کشورهای اروپایی این اخطار را جدی گرفته اند و می کوشند آسیب های آن را به حداقل برسانند.

وزیر خارجه فرانسه هفته پیش به منظور متقاعد ساختن حکومت ایران با انجام تغییرات در برجام به تهران رفت ولی به احتمال زیاد با دست خالی باز گشت.

مقامات آمریکایی فاش ساختند که مذاکرات کنونی بین اروپا و ایالات متحده در شهر برلین برگزار می شود و تا کنون پیشرفت های ملموسی داشته است.

تحلیگران اسرائیلی می گویند که کشورهای اروپایی اخطارهای پرزیدنت ترامپ را جدی گرفته اند و اکنون می کوشند راهی بیایند که کمترین زیان ها را وارد سازد.

آگاهان می گویند که برقراری هرگونه تحریم های جدید، دو معامله کلان حکومت ایران برای خرید هواپیماهای مسافری از بُوئینگ و ارباس را کاملا به خطر می اندازد.