مذاکرات برجام آغاز شد.دیپلمات‌های غربی به مذاکرات خوشبین نیستیم. برجام زنده خواهد شد یا بزودی دفن میشود؟

در همان حال که دور جدید مذاکرات برجامی به ابتکار اروپایی ها در وین آغاز گردیده اما دیپلمات های غربی و همچنین رابرت مالی نماینده ویژه تیم بایدن نسبت به مذاکرات ابراز تردید و بدبینی می کنند.

رژیم ملایان همچنان خواستار حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی است. این در حالیست که کاخ سفید گفته حاضر نیست به عنوان بخشی از مذاکرات برجام، سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: انتظار زیادی از دور جدید گفتگوهای برجام در وین نداریم.

همزمان واشنگتن پست نوشت: یک مقام ارشد وزارت‌خارجه به شرط ناشناس ماندن گفته: جای بحث بر سر موضوعات متفرقه نیست، ما در این مرحله قرار نیست دوباره‌ کاری کنیم، باید خیلی سریع بدانیم آیا توافق ممکن است یا خیر.

واشنگتن پست افزود: مذاکرات بر سر بازگشت به توافق برجام از سر گرفته می‌شود اما شرکت‌کنندگان ابراز خوش‌بینی چندانی نمی‌کنند که بتوان در مورد آنچه تسهیل‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات به آن اشاره کرده، در تلاش برای آخرین فرصت نهایی‌کردن یک توافق جدید، به توافق رسید.

روزنامۀ وال استریت ژورنال نیز فاش کرد که حکومت ایران پذیرفته است که در دور جدید مذاکرات از مطالبۀ خود مبنی بر خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی صرف نظر کند، اما، در عین حال از آمریکا می خواهد که قویاً تضمین کند که از نو از برجام خارج نخواهد شد و تحریم های جدیدی علیه تهران وضع نخواهد کرد.

خواستی که بایدن نمی تواند آن را برآورده کند و از هم اکنون نمایندگان جمهوری خواه هرگونه توافق را رد کرده و به نظر می رسد با توجه به افت شدید مقبولیت بایدن حتی در میان دموکرات ها رییس جمهور آینده ایالات متحده یک جمهوری خواه خواهد بود و این یعنی هر توافق احتمالی با ملایان موقتی خواهد بود.

به گزارش رادیو فرانسه، حکومت ایران همچنین خواستار توقف تحقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارۀ کشف آثار مشکوک مواد اتمی در برخی تأسیسات این کشور شده است اما آمریکا و سه کشور اروپایی متحد او با این درخواست تهران مخالفت کرده‌اند.

خبرنگار وال استریت ژورنال هم در یک رشته توئیت نوشت: در حالی که نماینده ایالات متحده در امور ایران گفت که انتظارات وی از مذاکرات وین اندک است، دیگران نسبت به تجدید مذاکرات وین بسیار سرخورده‌تر هستند. بسیار قابل توجه است که اروپا کارشناسان و نه مذاکره‌کنندگان ارشد را به جلسه فرستاد.

یکی از دیپلمات های اروپایی گفت: انتظارات من بسیار پایین است. شک دارم که ایران از این فرصت استفاده کند. این بیشتر شبیه تلاش برای بازی دادن و محو کردن مسئولیت ها است. اما وضعیت بسیار روشن است: متنی روی میز وجود دارد که بورل آن را بهترین متن ممکن توصیف کرد.

این دیپلمات گفت: ایران باید از خواسته‌های خارج از برجام و غیرواقعی مانند توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرفنظر کند.

رژیم ایران می‌گوید که علاوه بر این مسائل، موضوع تضمین آمریکا برای عدم خروج از توافق احتمالی نیز هنوز روشن نشده است.

پرسش اینجاست که آیا اروپا و بایدن می توانند برجام را زنده کنند و یا باید قبول کنند که برجام مرده و فقط باید آن را دفن کرد؟!!!