مسافر جنجالی هتل تهران در ایران،نامزد انتخابات داخلی لیکود

بوعاز بیسموت در کنار نتانیاهو

انتخابات داخلی احزاب اسرائیل و تشکیل احزاب جدید و خلق‌الساعه چهار ماه مانده به انتخابات پارلمانی اسرائیل در اوج خود است. از جمله حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در روزهای آتی انتخابات داخلی خود را برای نهایی کردن فهرست کسانی که بر صندلی‌های مجلس از سوی این حزب بعد از انتخابات تکیه خواهند زد برگزار می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که بسیاری از نامزدها، از بستگان و اعوان و انصار مقامات و وزیران شناخته شده لیکود هستند. به نوشته روزنامه مکور ریشون، زیان این نوع انتخابات داخلی بیش‌تر از فواید آن است.

این روزنامه یادآور شد که مشاوران پیشین نتانیاهو و فردی مانند بوعاز بیسموت که از نزدیک‌ترین مهره‌ها به مواضع نتانیاهو در رسانه‌ها بوده، در آخرین روزها به نامزدهای انتخابات داخلی لیکود پیوسته‌اند.

بوعاز بیسموت سال‌ها سردبیر روزنامه رایگان و راست‌گرای اسرائیل‌هیوم بود که با سرمایه شلدون ادلسون، کلان سرمایه‌دار آمریکایی حامی نتانیاهو، برای موفقیت او در انتخابات دوره‌های پیشین برپا شده بود. بوعاز بیسموت سابقه سفارت در موریتانی و چند سفر جنجالی با گذرنامه خارجی به ایران را نیز دارد.

او که دارای گذرنامه فرانسه نیز هست و شهروندی فرانسه را هم دارد، در گذشته نه چندان نزدیک، با این گذرنامه به ایران سفر کرده بود و بعدها خاطرات خود را در روزنامه اسرائیل‌هیوم منتشر کرد.

او مدعی بود که «نخستین روزنامه‌نگار اسرائیلی بوده که از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی توانسته بود به ایران سفر کند». اما حقیقت این است که افرادی مانند او، اورلی ازولایی و الداد بک، با گذرنامه‌های غربی و با پوشاندن حقیقت تابعیت اسرائیلی خود ویزای سفر به ایران را با ترفندهایی دریافت کردند تا بعداً «شجاعت» خود را در رسانه‌های اسرائیل به تصویر بکشند.

بوعاز بیسموت در کنار دونالد ترامپ

بوعاز بیسموت، گفته بود در آخرین سفرش در روزهای اقامت در هتل تهران احساس می‌کرد که او را تعقیب می‌کردند و زمانی که هواپیمایش از فرودگاه تهران برخاست، احساس آرامش کرده است.

در این میان، بنیامین بگین، فرزند مناخم بگین، که هواداران لیکود این نام را هنوز با تقدس و عزت زیاد به کار می‌برند، این هفته شدیداً به بنیامین نتانیاهو و لیکود حمله کرد. آقای بنی بگین که ۱۹ سال نماینده مجلس بوده، در مصاحبه‌هایی به مناسبت پایان کار سیاسی خود در آستانه ۸۰ سالگی‌اش، نتانیاهو و لیکود را متهم کرد که به هر اقدام غیر عرفی دست می‌زنند تا در اریکه قدرت بمانند.

آقای بگین ابراز امیدواری کرد که تلاش لیکود و نتانیاهو «در ضربه زدن به جامعه دموکراتیک کشور» ناکام شود. به گفته بنی بگین، بنیامین نتانیاهو و حامیانش به هراس‌افکنی علیه مقامات قضایی مشغول هستند تا آنها را به «خدمتکاران وزیران» مبدل کنند، و این یک رفتار تهدیدآمیز علیه ساختارهای یک جامعه مردم سالار است.