مصر و ترکیه درباره احتمال تغییر وضع در مسجد الاقصی اعتراض کردند. نمایندگان حزب کارگر با محمود عباس دیدار داشتند

دولت های ترکیه و مصر به یک حکم دادگاه اسرائیل اعتراض کردند که در آن آمده است که یهودیان نیز حق دارند در محوطه بیرونی مکانی که مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره (مسجد عمر) قرار دارد، به صورت نجوا به نیایش بپردازند و این به شرطی که صدایی شنیده نشود و مزاحمتی ایجاد نگردد.

محوطه بزرگی که این دو مسجد، به روی ویرانی های بیت المقدس یهود بنا گردیده، دومین مکان مقدس اسلام، پس از کعبه محسوب می شود. ولی در همان مکان پانصد سال پیش از ظهور دین مبین اسلام، بیست المقدس دوم در آنجا قرار داشت که نماد دینی و ملی ملت یهود بود و توسط اشغالگران رومی ویران گردید.

تا چندی پیش، دولت اسرائیل به نمازگزاران یهودی اجازه می داد از محوطه بیرونی دو مسجد بگذرند، ولی حق ایستادن و نماز خواندن نداشتند و اکنون این اجازه به حکم دادگاه داده شده – به شرط آن که به صورت نجوا باشد و مزاحمتی برای نمازگزاران مسلمان به وجود نیاورد.

دولت های ترکیه و مصر در واکنش به این حکم می گویند که وضع قانونی و حاضر در محوطه “تپه مقدس” را برهم می زند و نیابد به اجرا گذاشته شود.

اسرائیل تولیت مسجد الاقصی و اماکن مقدس اسلامی دیگر در شرق اورشلیم را به دولت اردن ارجاع کرده است.

همزمان اعلام شد که یک هیات بزرگ از بلندپایگان حزب کارگر اسرائیل روز گذشته (پنجشنبه) به دیدار محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به شهر رام الله مرکز حکومتی فلسطینیان رفتند و درباره روند صلح اسرائیلی – فلسطینی با او و دیگر مقامات فلسطینی گفتگو کردند.

پیش از آن نیز گروهی از رهبران حزب چپگرای “مرتس” دیدار مشابهی با محمود عباس انجام دادند.

وزیر دفاع اسرائیل بنی گانتس نیز چند هفته پیش به دیدار محمود عباس رفت و درباره روند صلح و شیوه پیش بردن مذاکرات آشتی گفتگوهایی با وی به عمل آورد. وزیر دفاع در این دیدار پیشنهاد کرد که به هدف حل مشکلات مالی حکومت خودگردان، اسرائیل پانصد میلیون دلار وام بدهد. ولی این پیشنهاد هنوز به مرحله عملی نرسیده است.

جناح راستگرای اسرائیل و از جمله نفتالی بنت نخست وزیر، بر این موضع هستند که فلسطینیان برای صلح آمادگی ندارند و برگزاری گفتگو بین طرفین ثمربخش نخواهد بود.